Thriving together: Reflective practice as a collaborative learning experience in personal and professional development

CLI Fellowship van Saskia Hofman
Saskia Hofman

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Saskia Hofman (ESSB) dat zich richt op reflectief oefenen als een gezamenlijke leerervaring in persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Binnen het bachelorprogramma psychologie is reflectie een belangrijk onderdeel van het vaardigheidsonderwijs. Hoewel reflectie kan bijdragen aan effectiever leren en professionele ontwikkeling, zijn er ook uitdagingen ondervonden bij het stimuleren van diepgaande reflectieve vaardigheden en reflectieve betrokkenheid bij studenten. Er is behoefte aan meer oefening met effectieve, reflectieve leeractiviteiten en meer feedback. Daarom zullen we in bachelor 1 een module Reflectief Schrijven ontwikkelen en implementeren, waarin meer samenwerkende en stimulerende reflectieve oefentechnieken zijn opgenomen, in lijn met het mARC (more Authentic, Reflective, Collaborative) instructiemodel (Radović, Hummel, & Vermeulen, 2023). Het doel van deze innovatie is om de kwaliteit van reflectie te bevorderen, de betrokkenheid van studenten bij het reflectieproces te vergroten en hun levenslange professionele ontwikkeling te verbeteren.

Onderzoeker
Saskia Hofman