Teachers' well-being and work enjoyment in online education

CLI Fellowship van Welmoed van Deen

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Welmoed van Deen (ESHPM) over het welzijn en werkplezier van leraren in het online onderwijs.

Hoewel online onderwijs veel voordelen heeft, zoals betere toegang voor studenten die geen persoonlijke lessen kunnen bijwonen, worstelen veel docenten met de overgang naar online onderwijs, omdat ze een nieuwe online set vaardigheden moeten ontwikkelen en vaak de face-to-face interactie met studenten missen. Om het welzijn en de motivatie van docenten te verbeteren en te behouden, is het belangrijk ervoor te zorgen dat zij vertrouwen hebben in hun online onderwijsvaardigheden en zich verbonden voelen met zowel studenten als mededocenten. Daarom hebben we in dit fellowship de ervaringen van docenten met online onderwijs in kaart gebracht door middel van interviews, focus groepen en een enquête. Hieruit blijkt dat docenten nieuwe vaardigheden moeten aanleren om effectief online onderwijs te kunnen geven en plezier in hun werk te hebben. Hiervoor is het van belang dat docenten voldoende tijd en ruimte krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast is er ook behoefte om praktische kennis en ervaringen uit te wisselen met collega’s, maar dit gebeurt in de praktijk nog weinig. Op basis hiervan hebben we een aantal best-practices geïdentificeerd om werkplezier in online onderwijs te stimuleren: (1) maak formeel tijd vrij voor docenten om nieuwe online materialen te ontwikkelen en met nieuwe onderwijsmethodes te experimenteren; (2) creëer ruimte voor het uitwisselen van ervaringen tussen docenten in peer-to-peer meetings of op een online kennisuitwisselingsplatform; (3) maak bewust tijd voor kennismaking tussen docenten en studenten, waar mogelijk in een fysieke setting.  

Onderzoeker
Welmoed van Deen is assistant professor aan de Erasmus School of Health Policy and Management. Haar onderzoek richt zich op het gebruik van professionele leernetwerken ter ondersteuning van de implementatie van value-based healthcare. Welmoed is ook coördinator van de online Pre-master Healthcare Management bij ESHPM en heeft een CLI Fellowship ontvangen om te kijken naar de impact van online onderwijs op het welzijn van docenten.
Gerelateerde links
Meer CLI Fellowship projecten

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen