Study-strategies, test results and prescribing skills

CLI Fellowship van Floor van Rosse
Floor van Rosse

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Floor van Rosse (Erasmus MC) over effectieve studiestrategieën voor geneeskundestudenten.

Floor's afdeling startte met een project genaamd "het geneesmiddel van de week": een reeks korte videocolleges over individuele medicijnen. Ze ontwikkelden deze colleges om aantrekkelijke en hanteerbare stukjes kennis aan te bieden, met als doel uiteindelijk de medicatie kennis bij geneeskundestudenten te verbeteren. Zowel studenten als docenten zijn enthousiast over de videocolleges, maar wij weten eigenlijk niet hoe deze het beste in het curriculum kunnen worden geplaatst en door studenten kunnen worden bestudeerd voor een optimale kennisoverdracht; evenmin weten wij of ze leiden tot betere kennis en voorschrijf vaardigheid.

Dit CLI-onderzoeksproject begon met een verkennend en deels kwalitatief onderzoek waarin de studiestrategieën, die studenten gebruiken werden onderzocht en welke strategieën het meest effectief lijken door correlaties tussen strategieën en uitkomsten zoals testresultaten en voorschrijfvaardigheden te observeren. Met de meest effectieve studiestrategieën is een experimenteel onderzoek uitgevoerd, waarbij uitkomsten zoals testresultaten zijn vergeleken tussen interventie- en controlestudenten.

Fellowship pitch Floor van Rosse

Opbrengst

Lees meer over de opbrengst van het CLI Fellowship van Floor in dit artikel. Extra leuk is dat dit artikel behoorde tot de best gelezen SURF artikelen van 2022

Onderzoeker
Dr. Floor van Rosse

Floor van Rosse studeerde Biomedische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Tijdens haar bachelor leerde ze dat haar toekomstige ambitie niet werken in een laboratorium was, dus koos ze voor een MSc in Epidemiologie en studeerde in 2009 af in klinische epidemiologie en in infectieziekte- en farmaco-epidemiologie. Van 2009-2014 was Floor promovendus bij de afdeling Volksgezondheid van het AMC in samenwerking met de afdeling Volks- en Arbeidsgezondheid van EMGO+ Instituut/VUmc. Ze deed onderzoek naar etnische ongelijkheden in patiëntveiligheid in de Nederlandse ziekenhuiszorg en deed zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Tijdens haar PhD-periode kwam zij erachter dat ze lesgeven en onderwijsontwikkeling erg leuk vond. Sinds september 2014 is zij werkzaam op de apotheek afdeling van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam als docent en onderwijscoördinator. Sinds 2017 is ze aangesteld als universitair docent en ontwikkelt ze momenteel een onderzoekslijn over farmacotherapie-onderwijs.