Sebastian Gryglewicz hoogste nieuwe binnenkomer in de ESB-economentop 40

Hoogleraar finance Sebastian Gryglewicz van Erasmus School of Economics is de hoogste nieuwe binnenkomer in de ESB-economentop van 2021. Ieder jaar publiceert Economisch Statistische Berichten (ESB) in december een ranglijst van de Nederlandse economen die in de afgelopen vijf jaar het best gepubliceerd hebben in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

De notering van Sebastian Gryglewicz op plaats 24 als hoogste binnenkomer in de economentop 2021 dankt hij volgens ESB aan een drietal publicaties in toptijdschriften in 2020, waaronder een in Management Science. In die publicatie beargumenteert hij dat alleen het koppelen van de beloning van managers aan de juiste prestatiedoelen onvoldoende is om ervoor te zorgen dat managers deze prestaties ook zullen trachten te leveren. Voor de manager is namelijk niet de koppeling tussen beloning en prestatie van belang, maar tussen beloning en te leveren van een inspanning. Als het werk te moeilijk is, lukt het niet.

Erasmus School of Economics met 8 wetenschappers in de individuele ranking

Dit jaar is Erasmus School of Economics met in totaal 8 klasseringen terug te vinden in de individuele ranking van de beste 40 economen. De hoogst genoteerde econoom is hoogleraar bedrijfsfinanciering Patrick Verwijmeren met een 3e plaats. Hij wordt op de voet gevolgd door zijn collega Peter Wakker die op plaats 9 is terug te vinden. Aurélien Baillon (14e), Olivier Marie (18e), Han Bleichrodt (21e), Sjoerd van Bekkum (23e) en Jan van Ours (40e) zijn ook te vinden in de lijst met toonaangevende economen.

Rotterdam bouwt voorsprong verder uit

In totaal zijn 15 van de 40 best publicerende economen verbonden aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat is meer dan de nummer 2, de VU (8), terwijl de nummer 3, Universiteit van Tilburg en de UvA er ieder 6 hebben. In de ESB-institutenranking bouwt Erasmus Universiteit Rotterdam haar eerste plaats dus uit.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media en Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.