Samenwerking ERMeCHS onderzoekscluster ROCCS leidt tot publicatie in tijdschrift

People in a meeting working on their laptops

Het ROCCS research cluster van ERMeCHS, het onderzoeksinstituut van ESHCC, heeft onlangs een wetenschappelijk artikel over het ‘Datalek’ schandaal tijdens de COVID-19-pandemie gepubliceerd in het Journal of Contingencies and Crisis Management. De volledige titel is ‘Utilizing Computational Methods for Analyzing Media Framing of Organizational Crises: The “Datalek” Scandal During the COVID-19 Pandemic in the Netherlands’ gepubliceerd. Het artikel is in samenwerking geschreven door onderzoekers Dennis Nguyen (Universiteit Utrecht), Sergül Nguyen, Phuong Hoan Le, Tessa Oomen en Yijing Wang (allen ESHCC).

Niet lang na de oprichting van onderzoekscluster ROCCS in 2021 kwamen de onderzoekers onderzoekers bij elkaar om de crisiscommunicatie rondom het COVID-19 'datalek'-schandaal van de GGD in Nederland te bespreken. In januari 2021 vond er in Nederland een groot datalek plaats bij de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD). Grote hoeveelheden gegevens die waren verzameld voor het traceren van COVID-19-contacten - zoals namen, contactgegevens, patiëntnummers, COVID-19-testresultaten en Burgerservicenummers - werden door GGD-medewerkers ingezien en gestolen. Openbare debatten over digitalisering, gegevenspraktijken en wanbeheer van de overheid kwamen naar voren in nieuwsmedia en sociale media, vooral X (Twitter). De gesprekken daarover resulteerden in de publicatie 'Utilizing Computational Methods for Analyzing Media Framing of Organizational Crises: Het "Datalek" schandaal tijdens de COVID-19 pandemie in Nederland'.

Voorafgaand aan de publicatie hebben hoofdauteurs dr. Dennis Nguyen en dr. Sergül Nguyen deze studie gepresenteerd op het ROCCS Launch Event, een symposium met genodigden van verschillende faculteiten en universiteiten. Later presenteerde co-auteur dr. Yijing Wang deze studie op de 7e Internationale Crisiscommunicatie Conferentie (ECREA Crisis 7) in Göteborg, Zweden. Medeoprichters van ROCCS, Tessa Oomen, MSc en Phuong Hoan Le, MA MSc, toonden zich trots en enthousiast over de prestaties van dit team: "Deze publicatie was het resultaat van vele maanden ongelooflijk teamwerk, en vormt een mooi voorbeeld van waartoe onderzoeksclusters en samenwerking tussen wetenschappers bij ESHCC en daarbuiten kunnen leiden."

Voor meer informatie over dit onderzoek, zie de beknopte samenvatting hieronder.

Mediaframing is een belangrijke factor om rekening mee te houden in crisiscommunicatie. Het kan namelijk de perceptie van stakeholders over organisaties en discussies in de publieke sfeer beïnvloeden. Die beinvloeding vindt zowel in het nieuws als op sociale media op grote schaal en in complexe vormen plaats. Rekenkundige methoden bieden nieuwe mogelijkheden om de constant veranderende mediaframing te kunnen analyseren tijdens de crisislevenscyclus. Vooral methoden voor geautomatiseerde contentanalyse kunnen snel blootleggen welke mediaframes er tijdens een crisis ontstaan en hoe die in de loop van tijd veranderen.

Dit onderzoek laat de voordelen van het toepassen van rekenkundige methoden zien door het voorbeeld van het datalek bij de GGD in Nederland kritisch te onderzoeken. Met een mediakaderanalyse voor nieuwsteksten en sociale media-posts reconstrueert het artikel hoe deze crisis werd waargenomen in vier crisisstadia: opbouw, uitbraak, chronische fase en einde. In het artikel wordt de relevantie van empirisch onderzoek naar mediaframing benoemd, met de nadruk op de voordelen, maar ook beperkingen van rekenkundige benaderingen. Het artikel sluit af met een aantal tips voor crisisonderzoekers die geïnteresseerd zijn in deze methoden en het praktisch gebruik ervan.

Onderzoeker
Dr. Dennis Nguyen