Samen werken aan de slimme, gezonde en circulaire stad

EUR verlengt samenwerking binnen de Rotterdam. Make It Happen-merkalliantie
Skyline van Rotterdam, 's avonds kijkend op de Erasmus brug.

Erasmus Universiteit Rotterdam blijft de komende vijf jaar kernpartner van de Rotterdam. Make it Happen.-merkalliantie. Vorige maand ondertekenden de bestuurders van de zeven alliantiepartners – Gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Partners, Erasmus MC, Rotterdam Topsport en Rotterdam Festivals – tijdens een feestelijke bijeenkomst een nieuw convenant, waarmee de samenwerking wordt verlengd tot en met 2029.

Namens de EUR was rector magnificus Jantine Schuit aanwezig. Op het podium was zij o.a. in gezelschap van Robert Simons, wethouder Haven, Economie, Horeca en Bestuur, en de ceo van het Havenbedrijf Rotterdam, Boudewijn Siemon.

10 jaar succesvol samenwerken

Tien jaar geleden bundelden deze organisaties hun krachten om Rotterdam nationaal en internationaal steviger op de kaart te zetten. De alliantie groeide sindsdien uit tot een krachtig netwerk van meer dan 40 toonaangevende Rotterdamse bedrijven en organisaties. Een uniek samenwerkingsverband dat aanzienlijk heeft bijgedragen aan de internationale profilering en branding van Rotterdam als een aantrekkelijke, innovatieve stad. Als een 'Proeftuin voor de wereld', met als profileringsthema’s: een slimme, gezonde, levendige en circulaire stad. Deze gezamenlijke inzet draagt eraan bij dat Rotterdam een stad is die niet alleen aantrekkelijk is voor haar inwoners, maar ook voor bedrijven, studenten, congresbezoekers en toeristen uit binnen- en buitenland.

Jantine Schuit is vanaf 1 november 2024 de rector van EUR.

Engaged university

Voor rector magnificus Jantine Schuiten was het een mooie eerste kennismaking met veel partners uit de stad. Zij werd gevraagd naar het belang van de merkalliantie voor de ambitie van de EUR om een engaged university te zijn. "Een 'engaged university' is een universiteit die niet alleen academisch uitmuntend is, maar die ook actief verbinding maakt met de samenleving en intensief met maatschappelijke partners en bedrijven samenwerkt aan oplossingen voor de grote uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering, ongelijkheid, veiligheid en digitalisering. EUR-wetenschappers hebben - nóg meer dan nu - de blik op de buitenwereld om onze missie 'positive societal impact genereren' gestalte te geven.

In ons onderwijs zorgen we ervoor dat studenten niet alleen de wereld bestuderen, maar ook leren hoe ze daarin verschil kunnen maken. Netwerken als de Rotterdam. Make It Happen-merkalliantie spelen hierbij een belangrijke rol. Merkpartners helpen ons om de brug te slaan tussen theorie en praktijk. Door samen te werken met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties kunnen we relevanter onderzoek formuleren, onderzoeksresultaten direct in de praktijk brengen, en krijgen onze studenten de kans om met echte vraagstukken aan de slag te gaan. Deze partnerschappen zorgen voor synergie die zowel ons onderwijs als onderzoek versterkt, en maken dat we als universiteit echt verschil kunnen maken voor Rotterdammers en de rest van de wereld. Niet voor niets zijn verbinding en ondernemerschap twee kernwaarden van de universiteit."

Alle alliantiepartners van Rotterdam Make it Happen. tijdens een bijeenkomst.

Tijdens de bijeenkomst werd teruggekeken op de successen van de afgelopen 10 jaar. Het plenaire programma bood verder een inspirerende talk van architect en founding partner van Mecanoo Francine Houben, waarin zij reflecteerde op de stad en haar toekomst.

Meer informatie

Website Rotterdam. Make It Happen

Brandmovie Rotterdam. Make It Happen

Pers
Vragen? Neem contact op met Marcel Latupeirissa.

Gerelateerde content
Eredoctoraten, prijzen, een nieuwe Erasmus Professor en de rectoraatsoverdracht: dit was de dies natalis 2024.
Annelien draagt de rectorketting over aan Jantine.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen