Rubicon-beurs voor socioloog Kjell Noordzij

Afbeelding Rubiconbeurs
Foto van Kjell Noordzij

Vijftien onlangs gepromoveerde onderzoekers gaan onderzoek doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubicon-financiering van NWO/ZonMw. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. Socioloog Kjell Noordzij van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat aan de Universiteit van Stockholm de rol van politiek stigma in representatieve democratieën onderzoeken.

Veel burgers zijn ontevreden met de politiek en voelen zich ondervertegenwoordigd en ongehoord in representatieve democratieën zoals de Nederlandse. Maar welke rol speelt stigmatisering van politieke houdingen daarin? Noordzij zal deze vraag beantwoorden door aan de Universiteit van Stockholm, samen met politiek socioloog prof.dr. Jens Rydgren, onderzoek te doen naar politiek stigma.

Noordzij zal eerst kwantitatieve data met een unieke meting van politiek stigma verzamelen en analyseren in Nederland. Hij zal onder andere onderzoeken welke groepen politiek stigma ervaren, en hoe het hun politieke gedragingen beïnvloedt. Hierna volgt een kwalitatieve onderzoeksfase waarin hij diepgravende interviews zal afnemen met mensen die politiek stigma ervaren in Zweden: hoe ervaren zij politiek stigma, en hoe gaan zij daarmee om? De vernieuwende inzichten uit het onderzoek dragen bij aan het debat over onvrede in representatieve democratieën, en laten een nieuw licht schijnen op hoe daarmee kan worden omgegaan.

Kenmerken van een Rubicon-beurs

Met een Rubiconbeurs van NWO kunnen jonge, veelbelovende wetenschappers internationale onderzoekservaring opdoen. De beurs maakt het voor jonge onderzoekers mogelijk onderzoek te doen aan een buitenlands instituut dat de beste omgeving biedt voor hun onderzoek. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kunnen NWO en ZonMw zo'n zestig jonge onderzoekers financieren (voor een totaalbedrag van 7 miljoen euro, verdeeld over 3 ronden).

Over Kjell Noordzij

Dr. Kjell Noordzij is universitair docent aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences. Hij doet onderzoek naar sociale aspecten van de representatieve democratie. Veel van zijn onderzoek richt zich op politieke conflicten en hoe verschillende groepen denken over de democratie en hun politieke vertegenwoordiging, waarover hij onder andere publiceerde in British Journal of Sociology en European Journal of Political Research.

Bekijk de Rubicon-laureaten en publiekssamenvattingen van ronde 2024-1

Universitair Docent