Robin Lumsdaine benoemd tot lid van de Scientific Advisory Committee van de European Systemic Risk Board

Toegepast econometrist van Erasmus School of Economics, prof. dr. Robin Lumsdaine, is met ingang van mei 2023 voor vier jaar benoemd als lid van het Advisory Scientific Committee (ASC) van de European Systemic Risk Board (ESRB).

Advisory Scientific Committee

Het Advisory Scientific Committee (ASC) voert onderzoek uit ter onderbouwing van macroprudentiële beslissingen door de ‘General Board’, het besluitvormingsorgaan van het ESRB. De General Board wordt voorgezeten door de president van de Europese Centrale Bank, Christine Lagarde. Het ASC-lidmaatschap bestaat uit de voorzitter van het technisch adviescomité en 15 experts die een breed scala aan vaardigheden, ervaring en kennis vertegenwoordigen met betrekking tot alle relevante sectoren van de financiële markten. De commissie vergadert minstens eenmaal per kwartaal.

De taak van ASC-leden is om vier keer per jaar onderzoeksinput te leveren en de algemene ESRB-vergadering (alle centrale-bankpresidenten en banktoezichthouders van de ECB) te adviseren over systeemrisico's. Het ASC draagt bij aan het publieke debat over macroprudentieel beleid door het publiceren van ASC Reports en ASC Insights. Eerdere bijdragen omvatten een discussie over overbankieren in de EU, een oproep tot meer openbaarmaking van koolstofintensieve activa, analytisch werk voor macroprudentiële standpunten en een rapport over digitalisering en de toekomst van het bankwezen. Het ASC kent ook de jaarlijkse Ieke van den Burg Prijs toe voor excellent onderzoek van jonge academici en is verantwoordelijk voor de ESRB Working Paper Series.

Over Robin Lumsdaine

Robin Lumsdaine, die promoveerde aan Harvard University, is hoogleraar aan de Kogod School of Business van American University, op de Crown Prince of Bahrain-leerstoel in International Finance. Via een samenwerkingsovereenkomst met American University is zij sinds 2016 ook hoogleraar Toegepaste Econometrie aan Erasmus School of Economics.

Voorheen was ze associate director bij de afdeling Banktoezicht en -regulering en hoofd van de Quantitative Risk Management Group bij de Board of Governors van de Federal Reserve System. Daarvoor was Robin Lumsdaine directeur in de Global Markets Research-divisie van Deutsche Bank. Ze bekleedde ook functies als hoogleraar economie aan de Brown University, senior econoom bij de President's Council of Economic Advisers onder president Bill Clinton, en universitair docent aan Princeton University. Ze is ook Research Associate bij het National Bureau of Economic Research, fellow bij het Tinbergen Instituut, fellow van de Society for Financial Econometrics, International finance fellow bij het Centre for Financial Stability en een Netspar fellow. Professor Lumsdaine's heeft een reeks van wetenschappelijke van publicaties in gerenommeerde economische en financiële tijdschriften, waaronder Econometrica, Journal of Financial Economics, Review of Economic Studies, Journal of Business and Economic Statistics, Journal of International Money and Finance, Review of Economics and Statistics, the Economic Journal, en anderen.

Klik hier voor het officiële persbericht van de European Systemic Risk Board d.d. 8 december 2022.

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl en 06 53 641 846.