Tom Mom doet onderzoek naar vriendschap op de werkvloer. Wat blijkt? Vriendschapsbanden onder de werknemers zijn belangrijk, maar er is een kantelpunt. “Het moet geen gesloten clubje worden dat zoekt naar consensus binnen de groep.”
Om nieuwe producten te ontwikkelen, is exploratief gedrag nodig. De logische onderzoeksvraag luidde dan ook: hoe stimuleer je exploratief gedrag?
Het hebben van een goed netwerk binnen de eigen organisatie blijkt daarin van groot belang. Tom Mom: “Hoe groter het netwerk, hoe meer een werknemer met nieuwe ideeën in aanraking komt.” Zeker als de vertrouwensband groot is, vriendschappelijk zelfs, wordt er meer informatie uitgewisseld. “Je stapt eerder bij elkaar binnen. Je durft sneller te zeggen: dit is jouw specialisatie, vertel daar eens wat over. De ander is ook eerder bereid de tijd te nemen en diepgaandere kennis te delen. Zo kun je samen verder komen en nieuwe paden inslaan.”
Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.
- Professor
- Gerelateerde content