In deze serie delen EUR-docenten hun ervaringen, inzichten en meningen over verschillende onderwijstools die ze zelf hebben ingezet tijdens online vakken. Dit om je te inspireren als mede-docent, en je tijd te besparen zodat je niet alles zelf hoeft uit te vinden.
De volgende favoriete tool is Padlet. Mélodine Sommier, universitair docent Interculturele Communicatie bij de afdeling Media en Communicatie (ESHCC), vindt de veelzijdigheid van Padlet één van zijn sterkste punten. Je kunt Padlet gebruiken als discussie- of pinningbord, het kan de vorm aannemen van een kaart of een tijdlijn, en je kunt ook allerlei instellingen over stijl of anonimiteit aanpassen. Deze veelzijdigheid betekent dat je Padlet tijdens de gehele duur van je vak kunt inzetten in plaats van steeds te wisselen tussen verschillende platforms. Het is ook een zeer intuïtieve tool, gemakkelijk te gebruiken voor docenten en studenten.
Het is een visualisatie tool en een participatief platform. Mélodine vindt het heel leuk dat studenten samen op dezelfde plek kennis kunnen produceren. Zij kunnen elkaars berichten zien en erop reageren, wat voor een leuke groepsdynamiek zorgt. Het gebruik van Padlet levert ook steeds een ander resultaat, vanwege de input van jouw studenten. Hierdoor is het mogelijk om de lessen af te stemmen op hun behoeften. Visualisatie staat centraal bij Padlet. Zo kunnen er foto's worden gepost en wordt er rekening gehouden met de manier waarop berichten zijn georganiseerd. Het visualiseren van ideeën ondersteunt het leerproces van de studenten in analytische vaardigheden en visuele geletterdheid.
Mélodine gebruikt Padlet vaak als prikbord, waar studenten zichzelf bijvoorbeeld kunnen voorstellen. Dit wordt gedaan in de eerste afbeelding. In de honourscursus “Communiceren over duurzaamheid in een interculturele context” gebruiken Mélodine en haar collega's Yijing Wang (ESHCC) en Ana Vasques (EUC) de kaartoptie van Padlet (zie de tweede afbeelding). Studenten worden gevraagd om op de kaart voorbeelden te vinden van duurzame urgenties en innovaties die ze kennen. Dit stelde de docenten achteraf in staat de mondiale dimensie van duurzaamheid te bespreken, evenals de beperkingen van onze kennis, deels vanwege een westers georiënteerde vooringenomenheid. De afwezigheid van pins in Afrika, Centraal-Azië of Rusland wordt des te duidelijker met die tool.
Deze ervaring is gebaseerd op de gratis versie van Padlet.
- Gerelateerde content
- Gerelateerde links
- Meer CLI nieuws