Miro mind mapping tool

De favoriete tool van Femke Truijens
Campus Woudestein

In deze serie delen EUR-docenten hun ervaringen, inzichten en meningen over verschillende onderwijstools die ze zelf hebben ingezet tijdens online vakken. Dit om je te inspireren als mede-docent, en je tijd te besparen zodat je niet alles zelf hoeft uit te vinden.

De volgende favoriete tool in deze serie is de Miro mind mapping tool. Femke Truijens, universitair docent Klinische Psychologie bij ESSB, coördineert het nieuwe vak ‘Severe Mental Illness in Urban Context’ in de master Klinische Psychologie. De cursus is opgebouwd uit leerpaden en vormt een inleiding over kritisch denken in verband met verschillende aspecten in de psychiatrie die studenten meestal als vanzelfsprekend beschouwen.

Voor de realisatie van deze oefening in kritisch denken in digitale tijden heeft Femke gekozen voor de Miro Mind Mapping-tool. De Miro-tool doet precies wat je nodig hebt voor een brainstorm- of mind mapping-oefening: een peer group van studenten kan op hetzelfde moment inloggen en elkaar ‘real time’ ontmoeten, ze kunnen op basis van hun discussie een mind map ontwerpen en tekenen, ze kunnen ‘post-its’ gebruiken om inhoud aan de mind map toe te voegen en ze kunnen kiezen uit verschillende kleuren om de besproken inhoud te ordenen.

Deze ervaring gaat overigens over de gratis versie van Miro; de EUR is bezig met een EUR-brede licentie.

Hoe gebruik je deze tool tijdens je cursus?

De Miro-tool doet precies wat je nodig hebt voor een brainstorm- of mind mapping-oefening: een peer group van studenten kan op hetzelfde moment inloggen en elkaar ‘real time’ ontmoeten, ze kunnen op basis van hun discussie een mind map ontwerpen en tekenen, ze kunnen ‘post-its’ gebruiken om inhoud aan de mind map toe te voegen en ze kunnen kiezen uit verschillende kleuren om de besproken inhoud te ordenen. Zo hadden sommige studenten hun mind map bijvoorbeeld opgezet met rode en groene post-its om onderscheid te maken tussen positieve en negatieve perspectieven. Anderen maakten in de mind map onderscheid tussen ‘dingen die fout gaan’ en ‘mogelijke oplossingen’, die ze met elkaar verbonden door allerlei lijnen, pijlen en terugkoppelingslussen te tekenen.

Wat vinden je studenten ervan?

De tool werd als zeer intuïtief ervaren en de mind maps die eruit zijn gekomen zijn kleurrijk en zeer gemakkelijk leesbaar zonder dat dit ten koste van de diepgang van de discussie gaat. Hierdoor is het ook heel eenvoudig om opdrachten te beoordelen en er een score aan toe te kennen, zelfs in groepen met een grootte als die van de klinische master (200+ studenten).

Welke andere tips, trucs of adviezen zou je jouw collega-docenten aan EUR geven?

Het nadeel is dat er een account voor het programma moet worden aangemaakt, dus om er gebruik van te kunnen maken moeten ze hun e-mailadressen delen. Ook duurt het enige tijd om op te starten, waardoor het voor een kleinere opdracht misschien te veel technische rompslomp met zich mee zou brengen. Om dit op te vangen had ik de studenten gevraagd vooraf een account aan te maken. Ik had de studenten ook geadviseerd om eerst de discussie op gang te brengen en zich niet meteen over de technische aspecten van Miro te buigen, omdat dat mogelijk de vaart uit de discussie zou halen. Toch zou het naar mijn ervaring storender zijn om studenten te vragen een verslag of een paper over hun discussie te schrijven, terwijl deze mind mapping-tool veel ruimte laat voor diepgang en een vlot verloop van de peer group-discussies. Over het geheel genomen ben ik zeer enthousiast over de tool en ik blijf de tool waarschijnlijk wel gebruiken als we weer teruggaan naar offline onderwijs.