Open brief UNL en VNO-NCW voor investering in onderzoek, innovatie en onderwijs

Polak Building and autumn trees
Studenten en ouders in een collegezaal tijdens de Bachelor Open Dag.
Alexander Santos Lima

In een open brief aan het kabinet waarschuwen vandaag 24 bedrijven in Nederland en 15 nationale start-ups en scale-ups voor de forse bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie en de gevolgen voor de toekomst van onze economie en samenleving.

"Bezuinigingen op kennis en innovatie zijn in feite een bezuiniging op het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Het schrappen van de resterende 7 miljard uit het Nationaal Groeifonds betekent bovendien dat ons land grootschalige investeringen in publiek-private innovaties misloopt. Onderzoek en innovatie zijn de ruggengraat van een innovatieve en concurrerende economie. We roepen dit kabinet daarom op om te investeren in de kracht van wetenschap en innovatie", aldus de ondertekenaars. De brief is een gezamenlijk initiatief van ondernemersorganisatie VNO-NCW en Universiteiten van Nederland (UNL).

Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW: "Van kleine tot baanbrekende uitvindingen, ze beginnen allemaal bij onderzoek en onderwijs. Het gaat hier om de toekomst van ons land: waar verdienen we straks ons geld mee? En hoe zorgen we ervoor dat we in de toekomst met minder mensen de samenleving draaiende houden? Investeringen in onderzoek en innovatie zijn hiervoor de motor. En deze investeringen leveren op termijn ook juist meer geld op, dan dat het ons kost."