Ontdek, experimenteer en onderzoek tijdens het Weekend van de Wetenschap

Weekend van de Wetenschap - nemo Science Tour 2023
Kinderen doen een spel op de grond onder begeleiding van een volwassene tijdens Weekend van de Wetenschap.
Digidaan

Voor de tweede keer opent Erasmus Universiteit Rotterdam haar deuren tijdens Weekend van de Wetenschap. Na een succesvolle eerste editie vorig jaar zijn kinderen tussen 8 en 14 jaar op zondag 6 oktober weer welkom op Campus Woudestein. Hier kunnen ze leren, ontdekken en experimenteren in de fascinerende wereld van wetenschap en technologie.

Na een succesvolle eerste editie vorig jaar, waarin 1000 kinderen en hun ouders werden verwelkomd, keek de organisatie ernaar uit hier een vervolg aan te geven, vertelt organisator Eloïse Swets: "Rowan Huijgen (mede-organisator, red.) en ik hebben vorig jaar zoveel blije kindergezichten op de campus gezien. Dat was gewoon schitterend."

Vorig jaar vond Sebastian (8) de workshop over nepnieuws het leukst: "Je mocht nepvolgers maken en mensen bedriegen." Hij hield er zelfs een spreekbeurt over op school. Sebastian en zijn tweelingbroer Lucas kijken volgens vader Ernst echt uit naar het Weekend van de Wetenschap in 2024: "Ze zijn zo nieuwsgierig naar wat je allemaal kunt leren en doen op de universiteit. Als volwassene onderschat je snel hoeveel indruk het maakt, maar wat kinderen leren en beleven tijdens zo’n festival blijft écht hangen."

Kinderen leggen een puzzel op basis van AI.

Duurzaam koken

Eloïse: "Dit jaar hebben we nog meer aanbod, verspreid over meerdere rondes. Zo kunnen we nog meer mensen verwelkomen, én ik denk dat we leukere workshops hebben dan vorig jaar."

Een van de nieuwe workshops is het koken in het Erasmus Foodlab. Tijdens deze workshop gaan kinderen aan de slag met duurzaam koken, en hoe de wetenschap zich hiermee bezighoudt. Een andere nieuwe toevoeging aan het workshopaanbod is het maken van een podcast in de studio op de campus. Kinderen leren hier ook wat het maken van een podcast met wetenschap te maken heeft.

Weekend van de Wetenschap is een initiatief vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het evenement wordt ieder jaar op allerlei plekken in Nederland georganiseerd om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van de wetenschap en technologie.

Kind met VR-bril op krijgt instructies van een wetenschapper tijdens Weekend van de Wetenschap.

Voor ieder wat wils

"Er zijn dus allerlei leuke nieuwe dingen te beleven dit jaar", vertelt Eloïse enthousiast. Filosoferen over de toekomst, het naspelen van een rechtszaak en het onderzoeken van je eigen bloed. Samen met de wetenschappers zorgt Eloïse ervoor dat er voor ieder wat wils op het programma staat.

Enthousiaste wetenschappers

De wetenschappers kijken volgens Eloïse ook maar wat graag uit naar de komst van de kinderen op de campus. "Ze hebben hier natuurlijk een voorproefje van gehad bij Meet the Professor (evenement waarbij professoren diverse basisscholen bezochten, red.), en we merken dat ze het heel erg leuk vinden om deze doelgroep kennis te laten maken met wetenschap, en de kinderen enthousiast te maken voor hun vakgebied."

Ben jij benieuwd naar het hele programma van Weekend van de Wetenschap? Laat ons dan snel weten of je komt. Dit jaar zijn er verschillende workshoprondes. Sommige workshops hebben maar een beperkt aantal plaatsen. Wanneer je je via de website aanmeldt voor Weekend van de Wetenschap, krijg je op 30 september een link toegestuurd waarmee je je kunt aanmelden voor alle losse workshops. "Als je je later dan 30 september aanmeldt, kan het zijn dat bepaalde workshops al vol zijn. Wacht dus niet te lang met inschrijven", adviseert Eloïse.

Altijd al eens in de huid van een wetenschapper willen kruipen? Dat kan! Ontmoet echte wetenschappers of doe zelf proefjes! Ontdek met je echte wetenschappersspeurneus de campus in de EUR-speurtocht. Lees meer over Weekend van de Wetenschap