Ongelijkheid op basisscholen

Algemeen Dagblad
Bastian Ravesteijn, researcher at ESE.

Bastian Ravesteijn, universitair docent toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, heeft in een artikel van het AD zijn kijk gegeven over de ongelijkheid op bassischolen in Utrecht. Welke factoren veroorzaken dit?

In Utrecht blijkt sprake te zijn van een grote tweedeling tussen arm en rijk op basisscholen. Er is een grote scheiding zichtbaar tussen kinderen met praktisch opgeleide ouders tegenover kinderen met theoretisch opgeleide ouders. De gemeente Utrecht hoopt nu, door een centrale aanmeldingsprocedure in te stellen, deze tweedeling tegen te gaan. Volgens Ravesteijn zijn voorrangsregels ook een belangrijke factor die de tweedeling versterken. Zo hebben bijvoorbeeld broertjes of zusjes voorrang of bestaat er een voorrangsregeling op basis van locatie. Uit zijn onderzoek bleek ook dat de wijken in Utrecht zeer gesegregeerd zijn. Doordat men dan kiest voor een school in de buurt worden de scholen bijna automatisch ook gesegregeerd.

De kansenkaart die opgericht is door Ravesteijn en zijn collega laat duidelijk de inkomensverschillen op de basisschool zien.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van het Algemeen Dagblad, 25 mei 2024, hierboven downloaden.
U kunt de kansenkaart hier bekijken.