Onderzoeken genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

groepsfoto school
Wetenschapsknooppunt - Hoogbegaafde kinderen

Voor de Klokhuis Wetenschapsprijs, voor wetenschappelijk onderzoek dat interessant en relevant is voor kinderen, zijn maarliefst twee onderzoeken van de Erasmus Universiteit Rotterdam genomineerd. De prijs is er om kinderen al vroeg kennis te laten maken met wetenschappelijk onderzoek.

Uit 81 inzendingen zijn twee van onze onderzoeken genomineerd voor de prijs. 'Wat maakt ons bang?', een onderzoek van dr. Anita Harrewijn (universitair docent klinische psychologie, EUR en Erasmus MC) en 'Alle Scholen Verzamelen: Wij vinden!', een samenwerking tussen Erasmus Universiteit Rotterdam & Universiteit Leiden. Onder leiding van Yara Toenders (postdoctorale onderzoeker neurowetenschappen/ontwikkelingspsychologie), Karlijn Hermans (open science coordinator) en Eveline Crone (professor developmental neuroscience in society).

Alle Scholen Verzamelen: Wij vinden!

Omgaan met anderen is belangrijk om je goed te voelen. Wat is daar eigenlijk voor nodig om je heen? Dit bepalen volwassenen meestal maar kinderen weten dit zelf natuurlijk het beste. Komt dit eigenlijk wel overeen? Om dit uit te zoeken waren kinderen uit groep 6, 7 en 8 voor een dag zelf onderzoeker.

groepsfoto school

Ze interviewden volwassenen uit hun sociale omgeving, bijvoorbeeld een moeder, meester of burgemeester. Zo onderzochten de kinderen of wat zij nodig hebben, ook door de volwassenen belangrijk werd gevonden. Onderzoekers gaan nu uitzoeken hoe dat er in heel Nederland uitziet, en of het samenhangt met waar je woont.

Wetenschapsknooppunt

Alle Scholen Verzamelen is een project dat wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt. Een belangrijk doel van het Wetenschapsknooppunt is om kinderen vroeg kennis te laten maken met wetenschap. De nominatie voor de Klokhuis Wetenschapsprijs sluit dus heel goed aan. Eloise Swets (projectleider Wetenschapsknooppunt EUR): “Het mooie aan dit project is dat de kinderen op een laagdrempelige manier met onderzoek bezig zijn. Het is ook bijzonder om op zo’n jonge leeftijd onderzoek te doen. Ze doorlopen alle stappen van een gedegen onderzoek: van gegevens verzamelen tot de conclusie presenteren. Ze waren nog enthousiaster dan verwacht en namen hun rol serieus."

Ook de docenten waren enthousiast over het project. Een van hen zei erover in de evaluatie van de lessenreeks: "Je onderwijs wordt écht. Je doet met je klas mee aan een daadwerkelijk onderzoek. Dat was tof om mee te geven aan de leerlingen."

Meer over de lessenserie 'Alle scholen verzamelen'

Wat maakt ons bang?

Iedereen is weleens bang, maar sommige kinderen zijn zó bang dat ze niet meer naar school durven. Als kinderen zo bang zijn dat het hun dagelijks leven beïnvloedt, noemen we dat ook wel een “angststoornis”. Wij onderzoeken waarom sommige kinderen een angststoornis krijgen en sommigen niet.

Kinderen die als peuter al erg verlegen of teruggetrokken waren, krijgen vaker een angststoornis. Maar, dat geldt natuurlijk niet voor alle verlegen peuters! Wij kijken welke andere dingen ervoor zorgen dat verlegen peuters een angststoornis gaan krijgen. We kijken bijvoorbeeld of het uitmaakt hoe je met je leeftijdsgenoten omgaat en hoe je hersenen werken.

Over de Klokhuis Wetenschapsprijs

De Klokhuis Wetenschapsprijs is een prijs voor wetenschappelijk onderzoek dat interessant en relevant is voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. En het leuke is: over het winnende onderzoek wordt een aflvering van Het Klokhuis gemaakt!

Stemmen dus!

Stemoproep 'Alle Scholen Verzamelen'

Schoolkinderen stellen de vraag Wat vind jij belangrijk?

Alle Scholen Verzamelen!

Onderzoeker
Universitair Docent

De Erasmus Universiteit Rotterdam werkt veel samen met basisscholen. Lees er hier meer over.

Stemmen op beide onderzoeken doe je hier!