Onderwijsprofessionals wereldwijd verbinden bij EAIE Rotterdam 2023

Zonnige Campus Woudestein tijdens de EAIE Conference 2023.
Tijdens een workshop op de EAIE Conference.
Alexander Santos Lima

In de week van 26 september 2023 komen meer dan 6500 professionals van onderwijsinstellingen uit de hele wereld naar Rotterdam om deel te nemen aan de jaarlijkse conferentie van de European Association for International Education (EAIE). De conferentie is het grootste en meest uitgebreide internationale hoger onderwijsevenement in zijn soort in Europa en wordt elk jaar in een andere Europese stad georganiseerd.

Partnerschappen versterken en best practices delen

De laatste keer dat de jaarlijkse EAIE conferentie in Nederland plaatsvond was in Maastricht, in 1999. In de tussentijd is de jaarlijkse conferentie in veel opzichten geëvolueerd en de 33e editie wordt naar verwachting een van de grootste in haar geschiedenis zal worden. De conferentie trekt international officers, beleidsadviseurs, alumni officers en docenten, onderzoekers en leidinggevenden van universiteiten uit alle continenten. Deelnemers maken van de gelegenheid gebruik om hun internationale partnerschappen te bevorderen en te versterken, om te leren en geïnspireerd te raken door de nieuwste trends in internationaal onderwijs en om best practices uit te wisselen over onderwerpen variërend van internationalisering in eigen land tot virtuele uitwisseling, onderzoekssamenwerking, inzetbaarheid van studenten en ChatGPT.

Twee studenten op de EAIE Conference in Rotterdam.
Alexander Santos Lima

Van online leren tot duurzaamheid en inclusie

Acht van onze collega's zijn geselecteerd om hun kennis te delen over maatschappelijke impact, online leren, evidence-based internationalisering en inclusie. Er is speciale aandacht voor duurzame internationalisering: deelnemers aan de conferentie worden opgeroepen om groen te reizen door deel te nemen aan het Travel with CANIE initiatief. Dit resulteert in een substantiële vermindering van de ecologische voetafdruk van de conferentie, en een reeks workshops en sessies en posters richten zich op dit onderwerp. Studenten worden ook gevraagd om duurzaamheidsinitiatieven te presenteren: Liva Liepa van The Positive Change Initiative zal namens de Erasmus Universiteit Rotterdam aanwezig zijn om ons SDG Ambassadors Programma te presenteren.

Een rijk gevulde lunch tafel op de EAIE Conference 2023.

Evenementen Erasmus Universiteit Rotterdam - Internationale Partner Day

Voorafgaand aan de conferentie, op maandag 25 september, organiseert Erasmus Universiteit Rotterdam een Internationale Partnerdag voor 120 vertegenwoordigers van onze internationale partners, om onze lopende en toekomstige samenwerkingen te vieren. Tijdens het Experience Erasmus festival zullen onze partnerinstellingen onze campus ontdekken, internationale officers ontmoeten, deelnemen aan een "Feeling Orange" workshop en een kijkje nemen in het studentenleven op onze campus. Tijdens de Taste of Rotterdam lunch kunnen onze gasten eten proeven dat wordt aangeboden door cateraars van Erasmus Alumni, terwijl het middagprogramma zich richt op themasessies over maatschappelijke impact, carrière & inzetbaarheid en welzijn. Rotterdam School of Management organiseert een parallel programma voor hun partners in de middag.

Promotie boom op de EAIE Conference 2023.

EAIE Campus Ervaring

Als officiële gastinstelling van de jaarlijkse conferentie verwelkomen we 180 EAIE-deelnemers op dinsdag 26 september voor een "Campus Experience", waar we onze Erasmiaanse waarden onder de aandacht brengen en deelnemers het studentenleven op onze campussen laten ontdekken. Deelnemers zullen ook meedoen aan workshops en een bezoek brengen aan campus Woudestein, Erasmus Centre for Entrepreneurship en Erasmus University College.

Tentoonstelling in Ahoy

Van 27 tot en met 29 september is de Erasmus Universiteit Rotterdam aanwezig op de EAIE Tentoonstelling in Ahoy, als onderdeel van Study in NL Pavilion, gehost door Nuffic.

Meer weten over de EAIE Conferentie? Bezoek de EAIE website.

Heb je vragen over de evenementen van de Erasmus Universiteit Rotterdam? Neem dan contact op met ons projectteam (Sabaï Doodkorte & Charlotte Hoekstra) via partnerships@eur.nl. (International Office, Erasmus University Rotterdam).

Meer informatie over Reizen met Canie vindt u hier.