Martijn de Jong ontvangt Porticus-beurs voor bouw chatbot

Martijn de Jong

Onlangs werd bekend dat hoogleraar Martijn de Jong van Erasmus School of Economics een subsidie ontvangt van de stichting Porticus. Porticus is een filantropische organisatie met het hoofdkantoor in Nederland. Het werd in 1995 opgericht om op professionele wijze de langdurige filantropische activiteiten van de eigenaren van het familiebedrijf Brenninkmeijer, de oprichters van de wereldwijde retailer C&A, professioneel te coördineren en te ontwikkelen.

In zijn Exhortatie Christus Vivit uit 2019 naar aanleiding van de Synode over de Jeugd, moedigde paus Franciscus jongeren aan om God te ontmoeten via verschillende bronnen, waaronder sociale media. De Covid-pandemie bood de Kerk een onvoorziene gelegenheid om te experimenteren en technologische hulpmiddelen aan te passen om tegemoet te komen aan de behoeften van de gelovigen, vooral jongeren, tijdens de periodes van opsluiting. Daarom heeft Porticus onlangs een oproep aangekondigd tot het indienen van aanvragen voor projecten die beproefde methoden en ideeën genereren om jongeren (18-25 jaar) in Europa te betrekken op het gebied van katholieke spirituele vorming in de digitale omgeving.

Ontwikkeling van een chatbot

In antwoord op deze oproep stelde De Jong een project voor dat tot doel heeft een AI-gedreven, domeinspecifieke chatbot voor de jonge generatie te ontwikkelen. Het project werd goedgekeurd en zal gebruik maken van geavanceerde generatieve AI-technologie om religieuze vorming toegankelijk, gepersonaliseerd, boeiend en aanpasbaar te maken. De chatbot zal een mondiaal karakter hebben en meerdere talen kunnen verwerken. Bovendien zou de chatbot ‘idealiter de rijkdom en diepgang van de katholieke traditie zoveel mogelijk moeten weerspiegelen, in plaats van te bekrompen of dogmatisch te zijn in zijn antwoorden’, voegt de hoogleraar eraan toe. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met priester Michel Remery, directeur van het internationale initiatief DeoQuest, dat verschillende projecten lanceerde en onderhoudt die tot doel hebben het denken over geloof te stimuleren.

Martijn de Jong is hoogleraar Marketing Research aan Erasmus School of Economics en directeur van het Catholic Advanced Analytics Centre (CAAC). De CAAC-organisatie heeft tot doel de besluitvorming in de katholieke kerk te verbeteren door middel van data-analyse en de spirituele groei van katholieken te vergemakkelijken met behulp van nieuwe technologie.

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl en 06 53 641 846.