Maatschappelijke betrokkenheid voor kinderen om vertrouwd te raken met de universiteit

Academische outreach
Placeholder Portrait IDEA Center

Het Academic Outreach Programme is een van de strategische projecten binnen de strategie 2024 van het IDEA Center. Het is een operationeel project met drie lijnen: vroegtijdige outreach, studentgerichte ondersteuning en het bouwen van nieuwe blokken.

Diversiteit in de stad, maar niet op de universiteit 

Rotterdam is de op één na grootste stad van Nederland en heeft een diverse bevolking met ongeveer 170 nationaliteiten. De culturele diversiteit van de Rotterdamse bevolking wordt echter niet weerspiegeld in de studentenpopulatie aan de EUR, vooral niet onder Nederlandse (niet-internationale) studenten. Dit is niet te wijten aan talent of cognitieve vaardigheden van studenten, maar eerder aan systemische barrières en uitsluitingsmechanismen die verhinderen dat bepaalde studentengroepen hun volledige potentieel bereiken. 

Het Academic Outreach Programme wil gelijke onderwijskansen bevorderen tijdens de hele levensloop van de student. De doelgroep van het programma bestaat uit studenten die historisch ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs, d.w.z. (toekomstige) studenten met een bi-culturele of multiculturele achtergrond, eerstegeneratiestudenten en studenten uit gezinnen met een laag inkomen. Het programma werkt via universitaire outreach, d.w.z. door het ontwikkelen, implementeren en evalueren van universitaire outreach-interventies samen met een groot aantal stakeholders binnen en buiten de universiteit. 

Het bevorderen van gelijke onderwijskansen en het toegankelijker maken van universitair onderwijs draagt niet alleen bij aan een rechtvaardige samenleving waarin iemands achtergrond niet bepalend is voor zijn toekomst, het heeft ook een positief effect op de universiteit zelf omdat een diversiteit aan perspectieven gunstig is voor de leerresultaten van studenten en relevante onderzoeksinzichten. 

Primary school children doing the digital campus challenge
Lotte Dale

De stad in 

Het programma werd gelanceerd in september 2020, op het hoogtepunt van de COVID-19-pandemie. Chief Diversity Officer prof. dr. Semiha Denktaş is een drijvende kracht achter het programma geweest, door haar benadering waarin het verzamelen van gegevens wordt gecombineerd met actie gericht op inclusie, participatie en zeggenschap voor gemarginaliseerde gemeenschappen. 

Het Academic Outreach Programme is gebaseerd op de beste beschikbare wetenschappelijke gegevens en internationale beste praktijken ten aanzien van effectieve outreach-programma's, vertaald naar de lokale context. Outreach-interventies worden samen met belangrijke stakeholders gecreëerd, geïmplementeerd in scholen en buurten in de stad en samen met deze stakeholders geëvalueerd. Om dit te kunnen doen, wordt er veel tijd en moeite gestoken in het identificeren van relevante stakeholders en het opbouwen en onderhouden van goede, rechtvaardige relaties in de stad.

Co-creatie 

Er zijn veel stakeholders bij het programma, waaronder kinderen en jongeren, ouders, lagere en middelbare scholen, maatschappelijke organisaties, onderzoekers en beleidsmakers. Co-creatie met deze stakeholders vindt vaak plaats in de vorm van ontwerpsessies, feedbacksessies en formele evaluatiesessies. Tijdens een ontwerpsessie kunnen kinderen bijvoorbeeld input geven over wat ze interessant vinden, wat voor soort interventievorm ze verkiezen, tips en trucs over wat te doen (en wat niet te doen), enz. 

Studentenambassadeurs zitten in een ruimte bij Microlab voor een workshop personal branding.
Alexander Santos Lima

Het Academic Outreach Programme selecteert specifiek scholen en maatschappelijke organisaties voor deelname aan het programma, respectievelijk op basis van hun studentenpopulatie en bevolking van de gemeenschap. Op die manier hoopt het programma een positieve impact te hebben op vooral die studenten die het meest te lijden hebben onder systemische barrières en uitsluitingsmechanismen.

Kennis maken met de universiteit

Het team heeft specifieke werkwijzen om co-creatie en samenwerking met stakeholders te optimaliseren. Het uitgangspunt is altijd: Hoe kunnen we de barrières wegnemen die stakeholders zouden kunnen tegenkomen en die hen ervan zouden kunnen weerhouden om deel te nemen en samen te werken? Terwijl bijvoorbeeld sommige ontwerpsessies met kinderen en jongeren op de campus plaatsvonden (waarbij was gezorgd voor vervoer en toezicht) om hen kennis te laten maken met de universitaire omgeving, vond een ontwerpsessie met ouders online plaats op een tijdstip dat rekening hield met de beperkingen en voorkeuren van de ouders. 

Een ander voorbeeld is het afstemmen van communicatiemiddelen op de gewoonten en behoeften van stakeholders. Waar sommige organisaties de voorkeur geven aan een meer formele manier van communiceren, bijvoorbeeld via e-mail, geven andere organisaties de voorkeur aan telefonisch contact of communicatie via instant messaging.

"De kinderen en jongeren waarmee we werken zijn misschien wel de eersten in hun familie die mogelijk naar de universiteit gaan. Daarom kan de universiteit een onbekende en intimiderende omgeving zijn. Via onze outreach-activiteiten bereiken we scholen, maatschappelijke organisaties, ouders en kinderen en jongeren en laten we hen op een laagdrempelige manier kennismaken met de universitaire omgeving. Hoe ziet een universiteitscampus eruit? Wat voor mensen studeren en werken er? Wat doen deze mensen op een universiteit? Hoe kan ik naar de universiteit gaan?"

Primary school children running over the bridge on campus Woudestein

Toegankelijk zijn

Een van de doelen van het Academic Outreach Programme is om kinderen en jongeren zich welkom te laten voelen en de universiteit op een toegankelijke manier te laten ervaren. Outreach-interventies vinden daarom vaak plaats in een vertrouwde omgeving (bijv. op scholen of in buurthuizen) om vertrouwen en veiligheid op te bouwen, maar omvatten ook een dag waarop de kinderen en jongeren de universiteit bezoeken.

Vertegenwoordiging van Rotterdamse kinderen en jongeren in het programmateam en betrokkenheid van wetenschappers en EUR-studenten (die de outreach-interventies uitvoeren) zijn erg belangrijk. De EUR-studenten, die dezelfde achtergrond en dezelfde ervaringen hebben, zijn rolmodellen waarmee kinderen en jongeren zich kunnen identificeren en door wie ze geïnspireerd kunnen raken. De kinderen willen vaak graag leren over het leven op de universiteit en het leven als student, omdat ze niet altijd mensen in hun netwerk hebben die universitair onderwijs hebben gevolgd. Dit brengt allerlei vragen met zich mee, zoals: 'Hoe is je leraar?', 'Hoe ziet je school eruit?', of 'Waar zet je je fiets neer?'.  

Gelijke onderwijskansen

De EUR-studenten merkten dat ze door hun deelname aan het programma meer het gevoel kregen erbij te horen en deel uit te maken van de universitaire gemeenschap. Het tweede doel van het Academic Outreach Programme, namelijk het bevorderen van gelijke onderwijskansen binnen het hoger onderwijs (actielijn Student Centre Support), werd geoperationaliseerd via het werk van de studenten in de actielijn Early Outreach. 

Als gevolg van hun werk met Rotterdamse kinderen en jongeren begonnen de studenten meer succes te ervaren, omdat ze zich thuis voelden bij EUR en een doel hadden buiten studeren. Ze vertegenwoordigden de EUR-gemeenschap en waren daar trots op. Als gevolg daarvan waren ze positiever over studeren aan EUR, wat waarschijnlijk zal resulteren in meer aanbevelingen van EUR aan andere (toekomstige) studenten.

"Als universiteit maken we deel uit van de maatschappij. Als zodanig zien we het als onze verantwoordelijkheid om te werken aan maatschappelijke uitdagingen, zoals ongelijke onderwijskansen. Engagement is onze manier om nauw samen te werken met de maatschappij om deze uitdagingen aan te gaan."

Student ambassador Raechel presenting for primary school children

De kracht van relaties

De basis voor de impact van het Academic Outreach Programme ligt in de relaties die de afgelopen jaren zijn opgebouwd. Er zijn veel verschillen tussen de universiteit en externe stakeholders, bijvoorbeeld in termen van organisatiecultuur, werksnelheid, taal, visie enz. Werken met stakeholders, vooral externe stakeholders, vereist daarom dat je uit je comfortzone stapt en deze verschillen erkent en omarmt. 

Om dit te bereiken is inclusief leiderschap erg belangrijk. Bij de EUR zoeken we vaak naar manieren om verschillende doelen te verenigen, maar als we echt betrokken samenwerken met maatschappelijke stakeholders, zou de vraag moeten zijn 'Hoe kunnen we samen een gemeenschappelijk doel bepalen?' Stakeholders betrekken in de eerste fasen van de samenwerking, ze blijven betrekken bij de volgende stappen en flexibel en open van geest blijven helpt bij het opbouwen en onderhouden van goede relaties. 

Maatschappelijke betrokkenheid 

Door deze rechtvaardige samenwerking met partners in de stad creëert het programma een positieve impact op gelijke onderwijskansen in Rotterdam. Aan het begin van het programma kreeg het team te maken met bezorgdheid van externe stakeholders over de samenwerking met de universiteit. Hun eerdere ervaring(en) met de universiteit waren meestal gebaseerd op de universiteit als onderzoeksinstituut dat gegevens verzamelt en onderzoek doet in de stad, en niet zozeer als gelijkwaardige partner in het aanpakken van uitdagingen die ze elke dag zien en waarmee ze worden geconfronteerd. Door samen te werken in dit programma is de perceptie van het werk van EUR onder deze stakeholders aanzienlijk veranderd. 

"Met het Academic Outreach Programme willen we bijdragen aan een rechtvaardige samenleving"

Het is belangrijk om te weten dat relaties tijd en inzet over een lange periode vergen. Het is aan te raden om de mensen, doelen en projecten niet te snel te veranderen, omdat het tijd kost om de gezamenlijke vruchten van een (nieuwe) samenwerking te plukken. Maatschappelijke betrokkenheid vereist dan ook engagement en inspanningen op lange termijn, over strategische periodes heen. Dit is vooral relevant voor het Academic Outreach Programme, aangezien ongelijke onderwijskansen een structurele, complexe, maatschappelijke uitdaging zijn die in de toekomst waarschijnlijk zal blijven bestaan.

Een morele verplichting 

Een belangrijke drijfveer van het programma is het inzicht dat ongelijke onderwijskansen oneerlijk zijn. In de stad Rotterdam zijn er grote verschillen in onderwijskansen en de EUR voelt zich medeverantwoordelijk om hier iets aan te doen. We voelen het als een morele verplichting om buiten ons eigen instituut te treden en samen met de maatschappij een positieve impact te hebben op de samenleving. Bovendien, als we de problemen en mogelijkheden in en met de samenleving willen bestuderen en oplossingen en vooruitzichten willen helpen vinden, dan moet de EUR-gemeenschap net zo divers zijn als de samenleving zelf. Met het Academic Outreach Programme willen we bijdragen aan een rechtvaardige samenleving en een relevante en impactvolle universiteit die gevoelig is voor de uitdagingen en behoeften van onze samenleving.

Gerelateerde content
GIDS is een studenteninitiatief van het Erasmus MC dat studenten de kans biedt om actief bij te dragen aan gezondheidszorggerelateerde activiteiten in de stad.
Studenten voor het depot - Rotterdam in de zon
De campus tour en challenge zijn recent gedigitaliseerd - en werden meteen enthousiast uitgeprobeerd door kinderen van S.V. Gio.
Primary school children doing the digital campus challenge

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen