Met honderd mensen in de WhatsApp-groep heeft GIDS voldoende enthousiaste studenten voor de projecten die samen met maatschappelijke stakeholders worden ontwikkeld. Dit klinkt misschien als een uitzendbureau, en hoewel het daar wel iets van weg heeft, betekent GIDS veel meer voor de studenten, de universiteit en de stad Rotterdam.
Gezondheidsstudenten In De Samenleving (GIDS) is een studenteninitiatief dat wordt beheerd door studenten met steun van het EMC en dat in principe openstaat voor samenwerking met alle stakeholders die een project hebben op het gebied van gezondheid en wel wat student-vrijwilligers kunnen gebruiken. De stakeholders coördineren de organisatie en logistiek, terwijl GIDS ervoor zorgt dat er enthousiaste en deskundige studenten beschikbaar zijn om bijvoorbeeld training te geven. Daarnaast werkt GIDS ook samen met studenten die een idee hebben voor een project door mensen te leveren om dat project te helpen realiseren.
Vrijwilligerswerk
De projecten zijn van korte duur en in brede zin gerelateerd aan gezondheid, waardoor elke geïnteresseerde student eraan kan deelnemen. Veel studenten willen graag af en toe vrijwilligerswerk doen, maar omdat studenten al veel op hun bordje hebben met hun studie, werk en privéleven, kunnen ze zich niet voor langere tijd inzetten. Door te werken met kortlopende projecten biedt GIDS gezondheidsgerelateerde educatieve ervaringen buiten de universiteit zonder een grote inzet te vragen.
"We hebben een heel breed scala aan projecten, zoals lessen in eerste hulp of mensen leren fietsen. Ze zijn allemaal leuk om te doen en bieden soms een goede persoonlijke uitdaging, zoals de vraag hoe je deze informatie kunt communiceren. Hoe kun je het zo brengen dat de deelnemers begrijpen wat je bedoelt, zelfs als er bijvoorbeeld een taalbarrière is."
Een brug slaan tussen de maatschappij en de studenten
GIDS ging in 2019 van start met de visie van prof. dr. Charles Boucher, coördinator van het Honours College, die samen met enkele honoursstudenten medische studenten ging koppelen aan projecten van medische stakeholders in Rotterdam. GIDS groeide uit tot een centraal aanspreekpunt voor stakeholders in Rotterdam die hulp van studenten wilden bij het realiseren van hun projecten.
Gemakkelijk toegankelijke informatie op de markt
Een van de eerste projecten nam studenten mee naar de markt in Delfshaven tijdens de COVID-19-pandemie. Samen met huisartsen gaven ze medische informatie over COVID-19 om mensen gemakkelijk toegang te geven tot betrouwbare informatie. Tijdens het project hadden studenten de tijd om te praten met mensen die zich onzeker voelden over hoe ze de informatie die ze van vrienden, (sociale) media en de overheid kregen, moesten beoordelen. Studenten fungeerden als informatiepunten; ze waren er niet om mensen op andere gedachten te brengen, maar om betrouwbare informatie te verstrekken.
Voor de studenten was dit project erg bevredigend omdat ze veel dankbaarheid ontvingen van mensen die het op prijs stelden dat ze de tijd namen om hun vragen te beantwoorden. Tegelijkertijd leerden studenten veel door in de maatschappij te staan en kennis te maken met verschillende visies en culturen. Mensen leren kennen die nieuw zijn in Nederland of uit een andere sociaaleconomische klasse komen, kan nieuwe perspectieven en uitdagingen voor studenten met zich meebrengen.
"Mensen leren meer over verschillende culturen, visies en problemen in verschillende lagen van de samenleving. Dit is heel belangrijk."
Driehoek stad, student en universiteit
Door middel van GIDS wordt een driehoek gecreëerd tussen maatschappelijke stakeholders, de universiteit en studenten. Ten eerste kunnen maatschappelijke stakeholders gemakkelijker communiceren met de universiteit en haar studenten. Ten tweede kunnen de studenten via GIDS het curriculum beïnvloeden door onderzoeksvragen of gemeenschapsprojecten voor cursussen aan te leveren. Ten slotte kan de universiteit zich richten op positieve maatschappelijke effecten in haar onderwijs door de inbreng van studenten.
Stakeholders zijn onder andere MANO, de Corona Vraagbaak, GGD Rotterdam Rijnmond en de honoursstudenten die hun eigen projecten opzetten, zoals gezondheidslessen voor basisscholen en middelbare scholen. Alle organisaties zijn welkom, maar GIDS selecteert projecten op basis van het feit of ze gezondheidsgerelateerd en uitvoerbaar zijn voor de studenten.
Voor studenten wil GIDS een gemeenschap zijn en organiseert daarom evenementen zodat ze elkaar kunnen leren kennen. Dit kan studenten motiveren om samen met hun vrienden projecten aan te nemen en het helpt hen als ze samenwerken. Toch is GIDS geen klassieke studentenvereniging en daarom wil het dat studenten de vrijheid hebben om zo betrokken te zijn als ze zelf willen. Voor stakeholders wordt jaarlijks een netwerkevenement georganiseerd om de relaties een positieve impuls te geven.
Praktisch en toegankelijk
Het is soms moeilijk om als buitenstaander door een grote organisatie als het EMC te navigeren. GIDS biedt een gemakkelijke en toegankelijke ingang voor stakeholders in de stad. Hun praktische aanpak maakt het mogelijk om een project binnen een kort tijdsbestek te realiseren. De studenten voegen iets speciaals toe aan de projecten van stakeholders omdat ze bereid zijn en de tijd hebben om met kleine groepen te werken of les te geven aan een klein aantal mensen. Dit maakt gezondheidszorg in het algemeen toegankelijker. Studenten organiseren bijvoorbeeld rondleidingen door het EMC om uit te leggen hoe het gezondheidszorgsysteem werkt voor mensen die naar Nederland zijn gemigreerd. Studenten leren waardevolle communicatievaardigheden die hen zullen helpen in hun toekomstige carrière.
"Mensen leren meer over verschillende culturen, verschillende visies, verschillende problemen in verschillende lagen van de samenleving. Dit is heel belangrijk om je horizon te verbreden en verder te kijken dan alleen de mensen om je heen."
"Het is belangrijk om manieren te zoeken om samen te werken met de stad."
Betrokkenheid door samenwerking met de stad
Eén les die we van dit project hebben geleerd is dat het belangrijk is om manieren te zoeken om samen te werken met de stad. Binnen het onderwijs moeten studenten projecten, werkstukken en scripties maken. Het zou geweldig zijn als er een manier was om de inbreng en behoeften van de stad mee te nemen in deze projecten. Er zijn veel vragen waar studenten mee kunnen helpen of innovatieve oplossingen voor hebben. Het zou een geweldige kans zijn voor zowel de student als de stad om deze vragen aan de studenten voor te leggen en hen iets terug te laten doen voor de stad waar ze deel van uitmaken.
Nationaal groeien
De ambities van GIDS stoppen niet bij de Schie. GIDS hoopt niet alleen groter te worden in Rotterdam, maar ook uit te breiden of andere steden te inspireren om een soortgelijke interactie tussen studenten en de stad te starten. Op dit moment is GIDS de enige in zijn soort in Nederland en daarbuiten, wat jammer is als je kijkt naar de impact van deze vorm van betrokkenheid op studenten en de stad. Deze casestudy laat zien dat zowel de EUR als andere universiteiten kunnen leren van GIDS en zijn praktische projectmatige aanpak van engagement.
- Meer informatie
Lees meer over GIDS op hun website.