Lof der Zotheidspeld voor beeldend kunstenaar Peter Koole

Het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam heeft de Lof der Zotheidspeld 2022 toegekend aan de Rotterdamse schilder Peter Koole (Middelburg, 1958) voor zijn politiek geëngageerde werk. Koole ontvangt de prijs op donderdag 27 oktober in de Burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis uit handen van Faouzi Achbar, wethouder van Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale inclusie.

De schilderijen van de Rotterdamse beeldend kunstenaar Peter Koole (1958) zijn stille, des te meer indrukwekkende getuigenissen van dramatische en onrechtvaardige gebeurtenissen die de wereld schokken. Gebeurtenissen die voor korte of langere tijd de media beheersen om daarna vaak weer naar de achtergrond te verdwijnen. Helaas moeten we later erkennen dat juist deze gebeurtenissen van historische betekenis zijn gebleken, en dat we ze hadden kunnen lezen als signalen. De val van Srebrenica, de ramp met de MH17, de moord op de Russische journaliste Anna Politkovskaja, de arrestatie van de leden van Pussy Riot. In deze tijd herkennen we in het werk van Koole de momenten waarop we hadden kunnen weten dat er zaken grondig misgingen. Het beperken van de persvrijheid in Rusland, politieke moord, het brutaal aanvallen van burgerdoelen. Wegkijken is in het werk van Peter Koole nooit een optie geweest.

Geen activist

Als basis voor zijn schilderijen compileert Koole elementen uit de media: nieuwsfoto’s, krantenkoppen, fragmenten uit ondertitels op televisie. Deze compilaties vergroot hij uit in fotorealistische schilderijen van monumentaal formaat. Hij brengt de talen van de klassieke schilderkunst en de massamedia samen in krachtige statements. Aan die beelden hoeft hij persoonlijk niet veel toe te voegen. De inhoud van een schilderij van Koole leest vaak als een aanklacht en de vorm is te verstaan als oproep om niet te vergeten. Toch noemt de schilder zich geen activist. Hij verslaat de werkelijkheid in een iconografisch idioom dat bij iedereen binnenkomt.

Dat maakt van zijn schilderijen geen makkelijke werken. Op het eerste gezicht zijn het prettige, evenwichtige composities in een verfijnde schilderstijl. Maar al snel herkennen we de afgebeelde onderwerpen als confrontaties met ongemakkelijke gebeurtenissen die we liever als incidenten beschouwen, dan als de tekenen van onze tijd. Juist om die reden is de enorme consistentie in zijn oeuvre van de afgelopen decennia bewonderenswaardig en dapper.

Lof der Zotheidspeld

In Rotterdam is het werk van Peter Koole tentoongesteld in onder meer de Laurenskerk en BRUTUS. De uitreiking van de Lof der Zotheidspeld vindt plaats tijdens de jaarlijkse viering van de verjaardag van Erasmus op donderdag 27 oktober, om 17.00 uur in de Burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis. Bij de uitreiking zal Siebe Thissen, historicus en filosoof, de Lof der Zotheidlezing uitspreken: ‘Erasmus als moreel kompas in tijden van oorlog. Hendrik Jan Mispelblom Beyer en Rotterdam (1941 – 1948)’.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fred Balvert, secretaris Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, tel. 06 – 4143 1721. www.erasmusrotterdam.com