Kinderen wijs en weerbaar in de onlinewereld

portrait of Esther Rozendaal, dean EGSH
Jan van der Ploeg

Kinderen groeien op in een digitale samenleving waarin smartphones en sociale media vanzelfsprekend zijn. Dat biedt veel mogelijkheden en maakt het leven van kinderen in veel opzichten gemakkelijker en aangenamer. Maar er zijn ook risico’s voor hun veiligheid en welzijn. Prof. dr. Esther Rozendaal bespreekt in haar oratie ‘Wijs en weerbaar in de onlinewereld’ waarom het een uitdaging is voor kinderen om zich online wijs en weerbaar te gedragen en laat ze zien dat er geen one-size-fits-all oplossing mogelijk is. De oratie vindt plaats op 4 oktober in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In haar oratie bespreekt zij waarom het zo’n uitdaging is voor kinderen om zich online wijs en weerbaar te gedragen. Om te beginnen is het brein van kinderen nog volop in ontwikkeling. Daardoor zijn ze geneigd te reageren op basis van hun emoties en impulsen en minder goed in staat om kritisch na te denken en te reflecteren op hun gedrag. Ten tweede kan er sprake zijn van een gebrek aan motivatie. Dat kinderen de juiste kennis hebben om zich online wijs en weerbaar te gedragen, betekent niet automatisch dat zij zich ook zo willen gedragen. Tot slot maakt de manier waarop veel sociale media, games en andere online platformen ontworpen zijn wijs en weerbaar gedrag niet makkelijk.

Geen one-size-fits-all oplossing

Aan de hand van haar onderzoek naar de digitale weerbaarheid en veerkracht van kinderen, laat zij zien dat er geen one-size-fits-all oplossing is om kinderen wijs en weerbaar te maken. Kinderen verschillen in hoe ze de onlinewereld beleven en in de hindernissen die zij ervaren om met de uitdagingen van die wereld om te gaan. Rozendaal: ‘Heb aandacht voor die verschillen en stem oplossingen af op dat wat een kind echt nodig heeft.’ Er ligt volgens haar ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor de online platformen om wijs en weerbaar gedrag makkelijker te maken voor kinderen. Daar hebben zij gezien hun eigenschappen en gevoeligheden grote behoefte aan.

In haar onderzoek werkt ze met verschillende onderzoeksmethodes; zo werkt ze samen met kinderen en anderen die betrokken zijn in hun dagelijks leven aan oplossingen die hen helpen veilig en gezond met digitale media om te gaan.

Over Esther Rozendaal

Prof. dr. Esther Rozendaal onderzoekt wat kinderen nodig hebben om de mogelijkheden van digitale media met succes te benutten en tegelijkertijd effectief om te gaan met de risico’s ervan. In 2011 promoveerde zij aan de Universiteit van Amsterdam op reclamewijsheid van basisschoolkinderen. Na een periode aan de Radboud Universiteit, startte zij in 2020 als Universitair Hoofddocent bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar stond zij samen met prof. dr. Moniek Buijzen aan de wieg van het Erasmus Movez Lab, een onderzoeksgroep die zich richt op digitale mediatechnologie en welzijn onder kinderen en jongeren. Zij ontving een NWO Vidi voor onderzoek naar hoe tieners in staat gesteld kunnen worden om op een veilige en verantwoorde manier met digitale media om te gaan. In 2023 werd zij benoemd als hoogleraar ‘Digitale weerbaarheid en veerkracht’. Naast het schrijven van wetenschappelijke publicaties is zij actief betrokken bij het leggen van verbindingen tussen wetenschap en praktijk via het Movez Network. Daarnaast is zij decaan van de Erasmus Graduate School of Social Sciences and the Humanities.

Onderzoeker

Voor meer informatie: Marjolein Kooistra, communicatie Erasmus School of Social and Behavioral Sciences, kooistra@essb.eur.nl, 0683676038