Esther Rozendaal benoemd tot hoogleraar Digitale weerbaarheid en veerkracht

Kinderen en jongeren groeien op in een digitale samenleving waarin sociale media en artificiële intelligentie vanzelfsprekend zijn. Dat biedt veel mogelijkheden en maakt hun leven in veel opzichten gemakkelijker en aangenamer. Maar er zijn ook risico’s voor hun veiligheid en welzijn. Communicatiewetenschapper Prof. dr. Esther Rozendaal onderzoekt wat kinderen en jongeren nodig hebben om de kansen van de onlinewereld met succes te benutten en tegelijkertijd effectief om te gaan met de risico’s ervan. Zij is per 1 juni 2023 benoemd bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR)  tot hoogleraar Digitale weerbaarheid en veerkracht.

De komende jaren onderzoekt Rozendaal wat kinderen en jongeren nodig hebben om te kunnen gaan met snel veranderende digitale kansen en bedreigingen en de rol die mediawijsheid daarbij speelt. Om die vraag te beantwoorden integreert zij inzichten en methoden uit verschillende wetenschappelijke disciplines, zoals communicatiewetenschap, psychologie, pedagogiek, onderwijskunde, sociologie, bestuurskunde, artificiële intelligentie.

Esther Rozendaal “In mijn onderzoek werk ik nauw samen met kinderen en jongeren, ouders, scholen en diverse organisaties met een gedeelde interesse in de digitale weerbaarheid en veerkracht van jonge mediagebruikers. Zo streef ik ernaar niet alleen nieuwe wetenschappelijke perspectieven te ontdekken maar ook bij te dragen aan oplossingen die kinderen en jongeren in staat stellen om te gaan met de kansen en risico's van digitale media, nu en in de toekomst.”

Over Esther Rozendaal

Prof. dr. Esther Rozendaal was vanaf 2020 Universitair Hoofddocent Communicatie en gedragsverandering bij de EUR. Zij doet onderzoek naar de digitale weerbaarheid en veerkracht van kinderen en jongeren. Zij ontving in 2020 een NWO Vidi-subsidie voor een 5-jarig onderzoeksproject naar hoe tieners in staat gesteld kunnen worden om op een veilige en verantwoorde manier met digitale media om te gaan. Zij is actief betrokken bij het leggen van verbindingen tussen wetenschap en praktijk. Zo richtte zij samen met haar collega prof. dr. Moniek Buijzen het platform Bitescience.com op en is zij lid van verschillende adviesraden. Daarnaast is zijn decaan van de Erasmus Graduate School of Social Sciences and the Humanities.

De leerstoel maakt onderdeel uit van de strategiegroep Communication and Behavioural Change, ook bekend als het Movez Lab, van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB).

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038 | kooistra@essb.eur.nl