Met zijn onderzoeksproject wil Floris Kervers (ESSB) meer inzicht krijgen in en bijdragen aan het verbeteren van het ontwerp van online leeractiviteiten in het hoger onderwijs. Dit zesjarige project (2024-2030) wordt mede gefinancierd door de Community for Learning & Innovation (CLI). Op deze pagina lees je meer over het project.
In de afgelopen jaren heeft het hoger onderwijs een transformatie doorgemaakt van traditioneel campusonderwijs met fysieke leeractiviteiten zoals colleges of werkgroepen naar online leeractiviteiten (bv. kennisclips) waarbij studenten autonoom kunnen leren op elke locatie en tijd. In deze relatief nieuwe vorm van onderwijs blijft het een uitdaging om voldoende actief leren te waarborgen. Om passief leren tegen te gaan, kunnen docenten online leeractiviteiten implementeren die studenten betrekken door bijvoorbeeld samenwerking tussen studenten of interactieve leermaterialen zoals video’s met ingebedde vragen. Het doel van dit project is om beter te begrijpen hoe het ontwerp van online leermaterialen en/of activiteiten geoptimaliseerd kan worden om actief leren te garanderen.
Over Floris Kervers
Floris Kervers behaalde zowel zijn bachelor in Psychologie als zijn master in Psychologie (specialisatie Brein & Cognitie) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens zijn studie combineerde hij psychologie altijd met zijn interesse in onderwijswetenschappen. In zijn masterscriptie onderzocht hij hoe de relatieve posities van twee onderling afhankelijke informatiebronnen (i.e. tekst en afbeelding) de leerprestaties van studenten beïnvloeden. Hij zal zijn onderzoek naar leren voortzetten als hoofdonderzoeker van het project: “Improving the design of online learning activities in higher education”. Dit project is een samenwerking tussen de teams Methods & Skills en Onderwijswetenschappen van ESSB, onder supervisie van Lidia Arends, Marloes Nederhand en Bjorn de Koning. Voor vragen over het project kunt u contact opnemen met Floris via: kervers@essb.eur.nl.
- Meer informatie
Dit zesjarige project (2024-2030) wordt mede gefinancierd door de Community for Learning & Innovation (CLI). Bekijk meer.