Iedere week is Diversity Week

Jane Murray Cramm, Chief Diversity Officer
Creative Desk

Deze week is het de Week van de Diversiteit. Een week om te vieren en te omarmen wie we zijn, ongeacht etniciteit, gender, seksuele oriëntatie, leeftijd, religie, nationaliteit of (fysieke) capaciteiten. Het is een week om stil te staan bij en te leren over elkaar. 'Ik hoop dat organisaties niet alleen maar over IDEA-onderwerpen praten tijdens één speciale week van het jaar'. Een interview met Chief Diversity Officer, Prof. Jane Murray Cramm.

In het kader van de Week van de Diversiteit interviewden we onze Chief Diversity Officer (CDO), prof. Jane Murray Cramm, over wat inclusion, diversity, equity & access voor haar betekenen en hoe haar eerste zes maanden als CDO zijn geweest. We ontmoetten Jane na haar optreden in een paneldiscussie op de EUR over engaged research, uitdagingen in onderzoek en inclusief onderzoek.

Jane, fijn je te spreken. Wat betekenen inclusion, diversity, equity & access voor jou en hoe ervaar je het om bij IDEA Center te werken?

Jane Murray Cramm: “Voor mij is het werken aan een meer inclusieve, diverse, rechtvaardige en toegankelijke organisatie niet alleen een morele plicht, het creëert ook strategische voordelen doordat een inclusieve organisatie innovatie, creativiteit en veerkracht stimuleert. Ik geloof dat onze verschillende achtergronden, perspectieven en kennis onze universiteit sterker maken. Iedereen bij IDEA Center heeft zo'n sterke betrokkenheid en passie voor IDEA-onderwerpen, en voor nog veel meer. Samen werken we aan een toekomst waarin diversiteit wordt gevierd en de ervaringen van iedereen binnen onze universiteit worden verrijkt.”

Je bent nu zes maanden Chief Diversity Officer op de EUR, wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Jane Murray Cramm: “Ik ben erg positief over alle ambassadeurs die we in onze organisatie hebben die werken aan inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid. Dat is belangrijk omdat ik geloof dat het de verantwoordelijkheid van iedereen is om een prettige en toegankelijke universiteit voor iedereen te creëren, waar iedereen zich thuis voelt. Het is een collectieve en gezamenlijke inspanning, waarbij ons IDEA Center, het College van Bestuur, decanen, faculteiten, directeuren, afdelingen, Faculty Diversity Officers, docenten, studenten en talloze collega's in onze hele organisatie betrokken zijn.

En het zijn geen gemakkelijke tijden, met alles wat er gaande is in de wereld. De aanhoudende oorlog in Oekraïne en het escalerende conflict in Israël en Gaza bijvoorbeeld zijn gebeurtenissen die een grote impact hebben op de wereld, op Nederland en ook op onze gemeenschap. Ik wens ons allemaal toe dat we open blijven staan voor elkaars standpunten, dat we verbonden blijven, dat we vragen blijven stellen en blijven luisteren. Wij als IDEA Center willen benadrukken dat we de pijn en het verdriet zien en erkennen van degenen in onze gemeenschap die getroffen zijn door deze gebeurtenissen. We hopen dat je je vrij voelt om contact met ons op te nemen. We streven ernaar om van onze campus en onze universiteit een plek te maken waar je je emoties, je hoop, je verdriet en je zorgen kunt delen.

De bezuinigingen op onderzoek en onderwijs is iets waar velen van ons mee worstelen en waar we ons zorgen over maken. Dit zijn moeilijke tijden en ik hoop dat we een manier vinden om te blijven doen wat we doen, om ervoor te zorgen dat we blijven werken aan het opbouwen en behouden van een sterke en inclusieve universiteit en gemeenschap. Mijn persoonlijke missie is om een katalysator te zijn voor positieve verandering binnen onze universiteit, door onvermoeibaar te werken om ervoor te zorgen dat alle individuen, ongeacht hun achtergrond, zich thuis voelen en zich gewaardeerd voelen en zich vrij voelen om hun unieke sterke punten bij te dragen.”

Waarom is de Week van de Diversiteit belangrijk?

Jane Murray Cramm: “Ik zie dat steeds meer organisaties praten over diversiteit en inclusie. Maar praten is niet genoeg. We hebben echte verandering nodig. Ik geloof dat gesprekken over IDEA-onderwerpen een goed startpunt is. Maar ik hoop dat organisaties niet alleen maar over IDEA-onderwerpen spreken tijdens één speciale week van het jaar. Dat zou 'diversity washing' zijn, zoals bijvoorbeeld pink washing of green washing. Ik hoop dat weken als de Week van de Diversiteit een ijkpunt zijn, of worden, voor organisaties om na te gaan hoe hun IDEA-beleid werkt en wat er moet gebeuren om echte verandering teweeg te brengen. Voor ons bij IDEA Center staan inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid elke dag centraal, en deze week zetten we er extra de schijnwerpers op. Maar voor ons is het elke week Diversity Week!”

Meer over IDEA Center