Geschiedenis-opleiding Erasmus Universiteit bestaat veertig jaar

De opleiding Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit viert vrijdag 9 november 2018 haar veertigjarig bestaan. Alumna en voormalig minister Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen is een van de sprekers tijdens de opening van de conferentie ‘Nationalisme en Protectionisme’. Ook twee bekende van oorsprong Rotterdamse historici Michiel Baud (Zorreguieta onderzoek) en cultuurhistoricus Siep Stuurman spreken.

Sinds 2015 is de bacheloropleiding Geschiedenis in Rotterdam deels Engelstalig. De EUR was de eerste geschiedenisopleiding in Nederland die de bachelor ook in het Engels aanbood. De master heeft al langer een Engelstalige stream "Global History & International Relations".

De onderwijs- en onderzoeksprogramma’s beogen het begrip van hedendaagse ontwikkelingen in samenlevingen in de wereld door analyse van zowel lange termijn processen als specifieke ervaringen van mensen in het verleden.

De afdeling startte in 1978 als subfaculteit Maatschappijgeschiedenis i.o. met rond de vijfentwintig eerstejaars. Met de invoering van de BaMa-structuur veranderde de naam van de afdeling in 2002 in "Geschiedenis", nu met driehonderd studenten onderdeel van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Conferentie ‘Nationalisme en Protectionisme’

De focus op hedendaagse thema’s kenmerkt de feestelijke conferentie, waar wetenschappers zich buigen over de huidige drijfveren achter de opkomst van nationalisme en protectionisme. Deze tendens lijkt het resultaat van de financiële crisis uit 2008. Recente terroristische aanvallen en het huidige vluchtelingenvraagstuk. Maar in hoeverre zijn er andere lange termijn oorzaken zoals de historische ongelijkheid tussen volkeren, klasse en langen, of de invloed van de vrije markteconomie? Wat zijn de economische, politieke en morele consequenties voor de samenleving vandaag?

Onderzoek

Het onderzoek van de afdeling Geschiedenis met diverse centra is ondergebracht in het cluster History @ Erasmus: Histories of Encounters. Waaronder Centre for Historical Culture, Research Centre Modern Maritime History en Business History.

Bekende alumni zijn behalve Lilianne Ploumen ook kamerleden Ronald van Raak en Zihni Özdil, en journalisten Kysia Hekster en Bas Haan.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl