Eveline Crone benoemd tot lid van Amerikaanse National Academy of Sciences

Foto van Eveline Crone
Alexander Santos Lima

Prof.dr. Eveline Crone, hoogleraar Developmental Neuroscience in Society bij de ESSB en hoofdonderzoeker van het SYNC-lab, is benoemd tot internationaal lid van de National Academy of Sciences (NAS). Deze organisatie adviseert politici en beleidsmakers over maatschappelijke vraagstukken. De NAS is in 1863 opgericht door president Abraham Lincoln.

Aan deze onafhankelijke, non-profit organisatie zijn zo’n 2600 Amerikaanse en 537 internationale vooraanstaande wetenschappers betrokken. Onder wie ongeveer 190 Nobelprijswinnaars. De leden worden door vakgenoten verkozen vanwege bijzondere bijdragen aan onderzoek. Crone is een van de 24 nieuwe internationale leden.

Reden voor de benoeming

‘Een geweldige eer om verkozen te worden tot lid van de National Academy of Sciences, heel bijzonder’, reageert Crone met veel enthousiasme. ‘Ik was in de Verenigde Staten met mijn dochter op roadtrip toen ik een opeens een telefoontje ontving met de vraag of ik kon aansluiten in een videomeeting. Er zaten al een stuk of 20 mensen in deze meeting. En toen dacht ik: dit is volgens mij wel echt heel bijzonder.’

Crone vermoedt dat ze niet alleen vanwege haar wetenschappelijke werk is benoemd, maar ook vanwege haar positie bij The European Research Council. De ERC is een organisatie die wetenschappelijk onderzoek in Europa bevordert door middel van de financiering van excellente wetenschappers. De afgelopen vier jaar was Crone vice-president voor het domein social sciences and humanities. Dit is een heel zichtbare functie waarin je veel invloed hebt op het wetenschappelijke landschap. ‘Al hoop ik wel dat mijn wetenschappelijk werk de basis vormt voor deze benoeming’.

Sectie Psychologische en cognitieve wetenschappen

De NAS zet zich in voor het bevorderen van de wetenschap in Amerika, adviseert politici van de Verenigde Staten over problemen waar wetenschappelijke inzichten belangrijk zijn en voert onafhankelijke studies uit. De leden zijn verdeeld over 31 disciplinaire secties. Crone sluit zich aan bij de sectie Psychologische en Cognitieve Wetenschappen.

Woensdag 28 mei is er een virtual orientation session voor alle nieuwe NAS-leden. Volgend jaar april vindt de officiële installatie plaats in Washington D.C. in de Verenigde Staten. Crone is één van de twee nieuwe, Nederlandse leden. Het andere verkozen lid is hoogleraar virologie Marion Koopmans. Zij is eveneens verbonden aan de Erasmus Universiteit. ‘Dit maakt het voor mij extra leuk. Het is heel bijzonder om dit samen te mogen beleven.’

Contact: Britt van Sloun, coördinator van het redactie- en communicatieteam ESSB, vansloun@essb.eur.nl