Europese conferentie in de sporteconomie 2024

Het Parool
Thomas Peeters

Onlangs verscheen een artikel in het Parool over de Europese conferentie in de sporteconomie, georganiseerd door Thomas Peeters. Peeters is universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics en coördinator van het Erasmus Center for Applied Sports Economics (ECASE). De conferentie, bijgewoond door 80 sporteconomen, werd gehouden in het Van Donge & de Roo stadion van Excelsior Rotterdam.

Het centrale onderwerp van de conferentie waren de recente rechtszaken bij het Europees Hof van Justitie die het voetbal hebben opgeschrikt. Zo waren er in december 2023 de uitspraken over de veelbesproken Superleague en de homegrown spelerregel. Dit najaar volgt een uitspraak over het transfersysteem in de Diarra-zaak. Tijdens het panelgesprek lieten experts Oliver BudzinskiStefaan Van den Bogaert en Michael Leahy hun licht schijnen over de gevolgen van deze uitspraken. Het panel verdiepte zich in de rol van FIFA en UEFA in de organisatie van internationale competities, de krachtsverhouding tussen grote en kleine voetbalclubs, en de gevolgen voor spelers en makelaars. Het gesprek werd ingeleid en gemodereerd door sporteconoom dr. Thomas Peeters.

Het huidige transfersysteem in het professioneel voetbal wordt hedendaags gekenmerkt door extreem hoge bedragen en voetbalclubs die zonder al te veel overleg met spelers deals maken met andere clubs. ‘We streven naar meer vrijheid voor spelers,’ zegt de Ierse oud-profspeler Michael Leahy van de internationale spelersvakbond Fifpro. ‘We hopen op de introductie van collectieve arbeidsovereenkomsten in het voetbal.’ Met Stefaan Van den Bogaert, hoogleraar Europees recht in Leiden, vormden Leahy en Budzinski woensdag in Rotterdam, in een zaaltje in het Excelsiorstadion, het panel dat een door sporteconomen van de Erasmus Universiteit georganiseerde driedaagse conferentie opende.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van het Parool, 23 augustus 2024, hierboven downloaden.