Eric Slob co-auteur van het grootste genetische onderzoek naar de hersenstructuur

Erasmus School of Economics

Eric Slob van Erasmus School of Economics heeft bijgedragen aan het grootste onderzoek ooit naar de genetica van de hersenen. Deze maand zijn de resultaten van het onderzoek, geleid door onderzoekers van de Universiteit van Cambridge, gepubliceerd in Nature Genetics.

Advies over de statistieken en opzet van het onderzoek

Met zo'n 36.000 hersenscans hebben de onderzoekers meer dan 4.000 genetische varianten geïdentificeerd die verband houden met de hersenstructuur. Dr. Eric Slob adviseerde over de statistieken en de opzet van het onderzoek, en over de conclusies die konden worden getrokken op basis van de verkregen resultaten.

Slob zegt: ‘We hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het veld met het grootste onderzoek ooit naar de genetica van de hersenen. Het analyseren van de resultaten was een uitdagende taak, omdat topologisch dichterbij gelegen regio's waarschijnlijk genetische loci zouden delen en genetisch vergelijkbaar zouden zijn.'

Er is weinig bekend over hoe onze genetische samenstelling de organisatie en ontwikkeling van de hersenen vormgeeft. Om deze vraag te beantwoorden heeft een team onder leiding van onderzoekers van het Autism Research Centre van de Universiteit van Cambridge gebruik gemaakt van MRI-scans van meer dan 32.000 volwassenen uit het Britse Biobank-cohort en meer dan 4.000 kinderen uit het in de VS gevestigde ABCD-onderzoek. Uit deze scans maten de onderzoekers meerdere eigenschappen van de buitenste laag van de hersenen, de cortex. Deze omvatten metingen van het oppervlak en het volume van de cortex, evenals hoe de cortex is gevouwen.

Dankzij de bevindingen konden de onderzoekers bevestigen en, in sommige gevallen, identificeren hoe verschillende eigenschappen van de hersenen genetisch met elkaar verbonden zijn. Deze kunnen worden gebruikt om te begrijpen hoe veranderingen in de vorm en grootte van de hersenen kunnen leiden tot neurologische en psychiatrische aandoeningen, wat mogelijk kan leiden tot een betere behandeling en ondersteuning voor degenen die dit nodig hebben.

Over Eric Slob

Eric Slob (1994) heeft een MSc in Econometrics and Management Science aan Erasmus School of Economics. In 2021 verdedigde hij aan dezelfde faculteit met succes zijn proefschrift. In zijn proefschrift ‘Integrating Genetics into Economics’ ontwikkelde en vergeleek Slob statistische methoden die gebruikt kunnen worden in de geno-economie, en liet hij via empirische studies zien hoe genetisch geïnformeerde onderzoeksontwerpen economen nieuwe inzichten kunnen geven. De methoden die in zijn proefschrift zijn ontwikkeld en vergeleken, bevorderen het gebruik van genen als instrumentele variabelen en helpen het begrip van genetische relaties tussen sociaal-economisch relevante kenmerken te vergroten. Al tijdens zijn promotieonderzoek kreeg Eric een aanstelling als Research Associate bij de Medical Research Council Biostatistics Unit van de Universiteit van Cambridge. In 2022 aanvaardde hij een deeltijdaanstelling op de ERC Starting Grant van Niels Rietveld (universitair hoofddocent bij de capgroep Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics en directeur van het Erasmus Universiteit Rotterdam Institute for Behavior and Biology).

Eric Slob zal vanaf september 2023 zijn carrière als universitair docent voortzetten bij Erasmus School of Social and Behavioral Sciences. Zijn werk is gepubliceerd in peer-reviewed tijdschriften, zoals het International Journal of Epidemiology, Genetic Epidemiology en Small Business Economics. Hij heeft zijn werk onder meer gepresenteerd op bijeenkomsten van de Behavior Genetics Association en de Mendelian Randomization Conference.

Onderzoeker

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53 641 846.