Erasmus School of Law hernieuwt samenwerking met Openbaar Ministerie, de Rotterdamse balie en rechtbank Rotterdam

congres grootstedelijke dynamiek

Met als thema ‘Grootstedelijke dynamiek’ organiseerde Erasmus School of Law eind november een congres, dat als startpunt dient van een hernieuwde Rotterdamse samenwerking met het Openbaar Ministerie, de Rotterdamse balie en rechtbank Rotterdam.

Tijdens het congres stonden de uitdagingen van de stad centraal, welke vanuit verschillende invalshoeken werden belicht. Namens Erasmus School of Law leverden hoogleraren Karin van Wingerde en Ruben Houweling een inhoudelijke bijdrage aan het programma, dat verder in het teken stond van het uitwisselen van gedachten, opdoen van ideeën en het delen van kennis.

Na openingswoorden van Hugo Hillenaar, hoofdofficier van Justitie Arrondissementsparket Rotterdam, en burgemeester Ahmed Aboutaleb, volgde een inleiding van Peter Hanenberg van de Rotterdamse Orde van Advocaten. Vervolgens vonden panelsessies plaats onder leiding van de president van Rechtbank Rotterdam Julia Mendlik, waarbij experts de thema’s ‘Rotterdam Moordhoofdstad', ‘Voetbalvandalisme’ en ‘Schuldenproblematiek’ belichtten. Tijdens de verschillende panelsessies hadden de experts in het bijzonder aandacht voor de jeugd en mooie en hoopvolle initiatieven om stigmatisering tegen te gaan en problematiek bij de kern aan te pakken. Om dat te kunnen en blijven realiseren werd het belang van wetenschappelijk onderzoek voor alle drie de thema’s onderschreven. De afsluitende woorden waren voor Harriët Schelhaas, decaan van Erasmus School of Law.