Is er een gulden middenweg voor werkgevers en werknemers?

Erasmus School of Economics

In een artikel van het Algemeen Dagblad verheldert Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, de paradox van het verband tussen werk en loon.

Botsing tussen werkgevers en werknemers

Heeft u recentelijk een wandeling gemaakt door een stadscentrum? Bij bijna ieder café of eetgelegenheid kunt u een bordje lezen met de volgende tekst: 'personeel gezocht, parttime en fulltime!'. Dit lijkt voor bijna iedere winkel het geval te zijn. Op de huidige arbeidsmarkt is de vraag naar arbeid groter dan het aanbod. Deze situatie is voor het laatst voorgekomen in de jaren 60 van de afgelopen eeuw. Werkgeversorganisaties hebben aangekondigd dat ze niet graag de lonen verhogen, maar eerder willen zien dat werknemers meer gaan werken. Werknemersorganisaties waren verbijsterd en verontwaardigd: het lijkt erop dat de enige consensus tussen beide kampen is dat meer mensen die wel kunnen werken, de arbeidsmarkt zouden moeten betreden.

Op zoek naar de gulden middenweg

Volgens Van Ours is het probleem oplosbaar: 'Je kunt ook beide doen, hoger loon én meer werken. Als een werkgever dringend behoefte heeft aan personeel, dan komt er wel een beter loonaanbod. Uitbreiden van de arbeidstijd moet je toch op vrijwillige basis doen. [...] Als werkgevers willen dat er meer gewerkt wordt, dan moet er ook meer loon betaald worden. Vraag of mensen willen overwerken voor een redelijk overwerktarief. Dan hoef je niet iedereen loonsverhoging te geven. Als je er zo naar kijkt, dan staan de standpunten van werkgevers en werknemers niet zo haaks op elkaar’. Een andere oplossing kan gevonden worden in het bieden van meer kansen aan bepaalde groepen werkzoekenden. Oudere mensen en mensen met een niet-Nederlandse achtergrond worden nog steeds niet zo vaak uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dan zou moeten. Als werkgevers flexibeler zijn met arbeidsvoorwaarden, is veel mogelijk. Van Ours: 'Dit zijn eigenlijk heel mooie tijden op de arbeidsmarkt, want je ziet dat werkgevers heel creatief worden om personeel te vinden'.

U kunt het volledige artikel van het Algemeen Dagblad, 1 oktober 2021, hierboven downloaden.