Engeland volgens voetbalfans grootste kanshebber voor EK-titel

Stadion vol met voetbalfans.
Logo van het Engelse nationale voetbalteam.
Unsplash - Winston Tjia

De voorspellingen op Transfermarkt.nl, gebaseerd op de inschattingen van voetbalfans, wijzen Engeland aan als de grootste kanshebber van het Europees kampioenschap voetbal 2024. Volgens sporteconoom Thomas Peeters, van Erasmus School of Economics, zijn deze voorspellingen verrassend nauwkeurig.

Het voorspellen van voetbalwedstrijden is altijd populair, vooral bij grote toernooien als het Europees kampioenschap. Er zijn heel veel methodes om een goede voorspelling te doen, maar welke methode werkt het beste?

Voorspellingen met wijsheid van de massa

Bij clubwedstrijden kijken economen vaak naar de loonsommen van de clubs en het thuisvoordeel. "Dat zijn twee zeer dominante voorspellers van het resultaat. Bij nationale elftallen werkt dat niet, want je hebt geen loonsom. Maar je wilt toch de uitslagen voorspellen", aldus Peeters.

Daarom gebruiken economen de gegevens van Transfermarkt.nl, waar bezoekers de waarde van spelers schatten. Peeters: "Deze schattingen worden gemiddelden en vormen de waardering van een speler. Dit werkt volgens het principe van 'Wisdom of the Crowd' (Wijsheid van de massa), waarbij de gemiddelde mening van veel mensen een goede inschatting geeft van iets onzekers."

Wat is de waarde van Memphis Depay? Van Cristiano Ronaldo? Romelu Lukaku? De sporteconomen hebben de inschattingen van de duizenden bezoekers van de voetbalwebsite gebruikt om te kijken hoe nationale elftalen presteren. En wat blijkt: dat werkt erg goed!

Sporteconoom Thomas Peeters met een voetbal in de hand naast het veld.
Sporteconoom Thomas Peeters
Jelle Vermeersch

Betrouwbare voorspellingen

Uit het onderzoek van Peeters blijkt dat de waarderingen van Transfermarkt.nl beter werken dan de FIFA-ranking voor het voorspellen van wedstrijdresultaten. "De FIFA-ranking kan politiek beïnvloed zijn, terwijl de waardes van Transfermarkt.nl puur op de schattingen van vele fans zijn gebaseerd", zegt Peeters. Dit maakt de Transfermarkt.nl-waardes een betrouwbare bron voor voorspellingen.

Je zou denken dat fans van bijvoorbeeld Feyenoord hun spelers een hogere waarde zouden geven en dat daardoor fouten ontstaan. Peeters: "Dat hebben we onderzocht en dat blijkt niet het geval te zijn. Dat wordt allemaal redelijk uitgevlakt waardoor je met die transfermarktwaardes tot goede voorspellingen komt."

Engeland wint EK-titel

De grootste kanshebber om Europees kampioen te worden is Engeland, volgens Transfermarkt.nl. De Engelsen hebben een marktwaarde van 1,52 miljard euro. Op plek twee volgt Frankrijk met 1,23 miljard euro en Portugal op drie met 1,05 miljard euro.

Ondanks de goede voorspellingen van Transfermarkt.nl, blijft het EK spannend, vooral in de knock-outfase. "Tijdens de 51 wedstrijden op een EK speelt toeval een te grote rol om echt te voorspellen wie wint. Elk model voorspelt dat Engeland wint van Slovenië. Maar de vraag is: winnen ze 90 van 100 keer? Of 93 van de 100 keer? Op die marges zit je. Om echt resultaat te zien in een model van marktwaardes moet je 3000 tot 4000 wedstrijden analyseren."

Peeters hoopt dat zijn thuisland België het goed gaat doen. "Vanaf de knock-outfase kan alles gebeuren. Ook Nederland maakt kans om ver te komen. Op papier zijn wel een aantal landen beter, maar ik denk niet dat de Fransen of Engelsen graag tegen de Rode Duivels of Oranje spelen. Ze maken kans. Als het muntje na de groepsfase vier keer jouw kant op valt, ben je Europees kampioen."

Onderzoeker