De afgelopen weken hebben tien docenten in totaal vijftien werkvormen ingezonden, na onze oproep om deze in de teachEUR winactie te delen.
Op 29 maart kwam het teachEUR panel bijeen om te bepalen welke inzender een dag in een Wikkelhuisje wint. Jordie van der Burgt (student en voorzitter S4S), Floor van Rosse (universitair docent Apotheek Erasmus MC) en Janneke de Jong (onderwijskundige ESSB) stemden unaniem voor de “Walking, thinking” werkvorm van ESPhil docent Catherine Koekoek. Een werkvorm waarbij wandelen, waarnemen en leren centraal staan en die heel breed in te zetten is.
Een greep uit de reacties van het panel:
“Ik vond het een van de meest verrassende die erbij zat. Je verwerkt de stof op een andere manier als je in een andere ruimte bent, daar is bewijs voor.”
"Ik was meteen verliefd op deze. Ik vind dat zo ontzettend goed dat bewegen, buiten zijn en leren samen wordt genomen in deze werkvorm. Ik ga mijn studenten volgende week meteen naar buiten sturen.”
Wat zijn de ervaringen van Catherine over deze werkvorm? Vonden de studenten het leuk?
Ik denk dat ze er van genoten hebben! Er waren studenten die het een verademing vonden om zich op het lichaam en beweging te concentreren en niet alleen op teksten en argumenten. Andere studenten vonden dat lastiger.
Wanneer staat de werkvorm op teachEUR?
De “Walking thinking” werkvorm wordt samen met Catherine uitgewerkt en deze maand nog op teachEUR geplaatst. De overige inzendingen worden in de loop van dit jaar ook allemaal aan teachEUR toegevoegd. Zo blijft het platform groeien.
Bewegen en leren dus, daar viel het panel als een blok voor! En daarom deze oproep voor meer: Ben of ken jij een docent die beweging gebruikt in het onderwijs? Laat het ons weten en breng meer beweging in teachEUR.