Een tweede leven voor computers van onze universiteit

Student zit in Polak Building met laptop op schoot te werken.
Medewerker aan het werk op de computer
Alexander Santos Lima

Dagelijks gebruiken medewerkers van Erasmus Universiteit Rotterdam honderden laptops, pc’s en allerlei randapparatuur zoals beeldschermen. Die apparatuur raakt door het veelvuldige gebruik op een gegeven moment door zijn levensduur heen. In plaats van de apparaten weg te gooien, doneert onze universiteit het aan Stichting Ecoware. Deze stichting geeft de apparaten een tweede leven en zorgt ervoor dat ze terechtkomen bij mensen en organisaties die ze nodig hebben. “Hiermee maken we heel concreet sociale en duurzame impact”, aldus Jan-Paul Lottering van de dienst Erasmus Digitalisation & Information Services (EDIS).

Al een aantal jaar doneert onze universiteit computers en randapparatuur aan Stichting Ecoware en onlangs is er weer een donatie gedaan van ruim 200 computers. De stichting zorgt ervoor dat de apparaten volledig worden schoongemaakt, getest en gerepareerd indien dat noodzakelijk is. Daarna worden ze voorzien van een nieuw gelicenseerd Windows besturingssysteem. Tot slot wordt de apparatuur gedoneerd aan bijvoorbeeld gezinnen die onvoldoende financiële middelen hebben om zelf een computer aan te schaffen.

Kind achter computer thuis

Duurzame en sociale impact

“De apparaten gunnen we hiermee een tweede leven en dat is duurzaam”, vertelt Jan-Paul Lottering, adjunct-directeur IT van de dienst EDIS. “Het gaat dan naar gezinnen in Nederland die weinig te besteden hebben, maar het wel nodig hebben voor hun kinderen. Zodat zij ook digitaal mee kunnen in de maatschappij. We faciliteren daarmee onderwijs voor kinderen met ouders die het niet kunnen betalen, maar wel het potentieel hebben. Hiermee zijn we maatschappelijk betrokken en gericht op gelijke kansen.”

Over Ecoware
De Zoetermeerse stichting Ecoware knapt niet alleen oude computers op, maar ook fietsen. Daarnaast biedt ze een leerwerkplek aan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze leren er skills waarmee ze ook buiten de stichting kunnen deelnemen aan het arbeidsproces.

Wil je meer informatie hierover? Of wil je apparaten doneren? Neem dan contact op met de IT Service Desk via telefoonnummer (010) 408 88 80 of per e-mail via it.servicedesk@eur.nl.