Econoom Mareen Bastiaans wint Rotterdam Scriptieprijs

Mareen Bastiaans EUR landscape

De Rotterdam Scriptieprijs 2020 is toegekend aan econoom Mareen Bastiaans, MSc. In haar scriptie Labor market and health effects of an activation program for the long-term inactive onderzoekt zij een originele en ook gedurfde onderzoeksvraag. Zij heeft geprobeerd om een stap verder te gaan dan het huidige onderzoek naar de effecten van werkactiveringsprogramma's. Volgens de jury is het onderzoek uitzonderlijk goed opgezet en is zij voor de beantwoording van haar complexe vraag op zoek gegaan naar een vernieuwende combinatie van databestanden.

Gedurfde en innovatieve aanpak

Werkactivering is een zeer relevant thema voor Rotterdam. Als onderdeel van het lopende onderzoeksproject ‘Spillovers in welfare dependency within the family’ heeft Mareen Bastiaans econometrische modellen toegepast bij het evalueren van het Rotterdamse werkactiveringsbeleid. Volgens de jury heeft Mareen op gedurfde en innovatieve wijze de complexiteit van het onderwerp ten volle omarmd en inzet van het ontwerp van haar methodiek gemaakt. Door op zoek te gaan naar een hele brede range data en deze op originele en vernieuwende manier te combineren heeft ze een basis gelegd voor een onderzoeksinstrument dat de komende tijd kan helpen bij de beantwoording van de vele beleidsvragen en maatschappelijke vragen naar de opbrengsten van een groot gemeentelijk beleidsprogramma. De jury ziet in deze wijze van evalueren een belangrijke toevoeging aan de al bestaande methoden van beleidsevaluaties.

Mareen Bastiaans is afgestudeerd bij de research master in Economics bij de Erasmus School of Economics onder begeleiding van prof. Anne Gielen en prof. Robert Dur. Zij werkt inmiddels als promovendus bij het Tinbergen Instituut aan het project ‘Spillovers in welfare dependency within the family.’

Over de Rotterdam Scriptieprijs

EUR-studenten zijn belangrijk voor de stad Rotterdam, zo schrijven zij scripties over maatschappelijke vraagstukken in de stad. Om studenten te stimuleren hun wetenschappelijk kennis voor Rotterdam in te zetten, hebben de gemeente Rotterdam en de EUR in 2013 samen de Rotterdam Scriptieprijs in het leven geroepen. De jury legt bij de beoordeling de nadruk op relevantie voor Rotterdam en wetenschappelijke kwaliteit. Ingezonden scripties met minimaal een 8 en voorzien van een motivatiebrief worden beoordeeld. De prijs bestaat uit een oorkonde, een kunstwerk van een Rotterdamse kunstenaar en een geldbedrag van 1500 euro.

Neem contact op met Ronald de Groot, mediarelaties ESE, rdegroot@ese.eur.nl