Dit is de impact van de bezuiniging van startersbeurzen voor jonge wetenschappers

Econoom Matthijs Korevaar vertelt in NRC hoe een startersbeurs wordt besteed
erasmus bridge in rotterdam
Stadseconoom Matthijs Korevaar is te gast bij talkshow Studio Erasmus.
Arie Kers

Het kabinet wilde 1.200 banen voor jonge wetenschappers schrappen, maar ziet daar van af. Toch is er geen blijdschap, want nu worden onderzoeksbeurzen geschrapt. De totale bezuiniging op universiteiten en hogescholen is nog steeds 1 miljard euro. In NRC vertelt econoom Matthijs Korevaar hoe hij zijn startersbeurs heeft besteed. Voorzitter Annelien Bredenoord reageert ook: "De overheid toont zich een onbetrouwbare partner."

Drie ton om in zes jaar tijd naar eigen inzicht te besteden aan onderzoek. Matthijs Korevaar (31), universitair docent economie aan Erasmus Universiteit Rotterdam, wist meteen voor welk onderwerp hij de startersbeurs zou gebruiken die hij eind vorig jaar toegewezen kreeg door de universiteit. Hij ging zich verder verdiepen in de woningmarkt, een hoogst actueel onderwerp. Daar had hij anders nauwelijks tijd voor, zijn voornaamste taak als universitair docent was college geven aan studenten. Nu kreeg hij die kans wel. “Je kunt het geld bijvoorbeeld gebruiken om een promovendus aan te nemen, met wie je samenwerkt”, vertelt hij. “Daarnaast wil ik het besteden aan het aankopen van extra databestanden.”

De startersbeurzen voor jonge wetenschappers werden in 2022 ingesteld door het vorige kabinet. Daarnaast kwamen er stimuleringsbeurzen voor meer ervaren wetenschappers. Ze maakten onderdeel uit van een bestuursakkoord dat toenmalig minister Robbert Dijkgraaf (D66, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) sloot met universiteiten en hogescholen. Hij maakte ook geld vrij voor 1.200 extra banen. Door de hoge studentenaantallen lag in het hoger onderwijs steeds meer nadruk op het lesgeven en was de werkdruk hoog. Nu kwam er meer ruimte voor onderzoek.

"Voor conclusies is het nog te vroeg"

Maar het akkoord heeft niet lang stand gehouden. De nieuwe minister, Eppo Bruins (NSC) schrapt de beurzen vanaf volgend jaar. In de OCW-begroting 2025 staat toegelicht dat ze 'in de praktijk uitvoeringstechnisch complex' waren en dat er 'geen eenduidige evidentie [is] dat ze een effectief middel zijn om de werkdruk voldoende te verlagen'. Een voorbarige conclusie, vindt Korevaar, die in Rotterdam met anderen aan het onderzoeken was hoe het geld het beste kon worden ingezet. "De beurzen bestaan pas twee jaar. Voor conclusies is het nog te vroeg."

Universitair Docent

Lees het hele artikel op NRC.nl.