D&I Office wordt IDEA Center

Sinds 1 januari 2023 is Diversity & Inclusion geen tijdelijk programma meer op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het D&I Office krijgt een nieuwe naam, die past bij het structurele karakter: IDEA Center, waarbij IDEA staat voor Inclusion, Diversity, Equity & Access.

Professor Semiha Denktaş – Chief Diversity Officer: “Wij zijn heel trots op wat er, sinds 2015 toen de EUR begon met diversiteit en inclusie, allemaal is geïnitieerd en bereikt binnen onze organisatie. We hebben dit gezamenlijk gedaan. Met een team van gedreven professionals op het gebied van diversiteit en inclusie. Met het CvB, de decanen en de faculteiten. Met de directeuren en de diensten. Met de docenten en de studenten. Met vele collega’s uit alle lagen van de organisatie. En natuurlijk met de Faculty Diversity Officers, die zich als ambassadeurs hard maken voor een inclusieve universiteit. Het is hier op onze universiteit niet meer de vraag óf we ons gaan bezighouden met diversiteit en inclusie, maar hoe we dat doen. Dat is een groot goed.”

Inclusion, Diversity, Equity & Access

Aan diversity en inclusion worden in de nieuwe naam twee termen toegevoegd: equity (rechtvaardigheid) en access (toegankelijkheid). De term equity (rechtvaardigheid) hangt nauw samen met equality (gelijkheid). Equality betekent dat elk individu of elke groep mensen over dezelfde middelen of mogelijkheden beschikt. Equity (rechtvaardigheid) erkent dat elke persoon verschillende omstandigheden heeft en wijst precies die middelen en mogelijkheden toe die nodig zijn om een gelijk resultaat te bereiken.

Acces (toegankelijkheid) verwijst naar het geven van rechtvaardige toegang tot onderwijs aan iedereen, ongeacht (fysieke) mogelijkheden, vaardigheden, afkomst en ervaring. We gaan ons meer inzetten voor het wegnemen van barrières voor eerlijke kansen, zowel op weg naar de universiteit als op de universiteit zelf.

Ons doel is een inclusieve werk- en studieplek te zijn, waar iedereen mee kan doen, waarbij diversiteit gewaardeerd wordt, en waarbij er rechtvaardige toegang is.

Het IDEA Center zit in het Erasmusgebouw (AB-47). Meer informatie over projecten en activiteiten van het IDEA Center vind je op www.eur.nl/idea.