De zaak Johnny Depp en Amber Heard: "Je hebt altijd een 'good guy' en een 'bad guy'"

Dr. Simone Driessen in de media

Ruim anderhalve maand lang gingen acteurs Johnny Depp en Amber Heard de strijd met elkaar aan in de rechtszaal in Fairfax, Virginia. Het voormalige koppel klaagde elkaar aan voor smaad. Op woensdag 1 juni gaf de jury Depp gelijk. Waarom trok deze zaak wereldwijd zoveel kijkers? En hoe ziet de toekomst eruit voor acteurs die (naar verluidt) een misstap hebben gemaakt? Dr. Simone Driessen vertelde er meer over aan RTL Nieuws en NU.nl.

Simone is mediawetenschapper bij de Erasmus School of History, Culture and Communication en doet onderzoek naar cancelcultuur.

De rechtszaak tussen Depp en Heard was via talloze livestreams te volgen. "Hier wil je live bij zijn, je wilt erover mee kunnen praten", vertelt Simone aan RTL Nieuws. Veel mensen krijgen dan ook het gevoel er een mening over te moeten vormen. "Dat is bizar,” zegt Simone, “want eigenlijk is het aan de rechter. Wij zijn niet geschoold om als rechter te spelen, maar werken nu met zijn allen toe naar een ontknoping."

Het is moeilijk voorspellen hoe de toekomstige carrière eruitziet voor een acteur die een misstap begaat, of daarvan wordt beschuldigd. "Als je überhaupt al de kans krijgt om terug te komen, is het nog steeds lastig om in te schatten hoe mensen erop zullen reageren", legt Simone uit. "Je bent het stempeltje van cancelcultuur niet zomaar kwijt. Mensen willen misschien wel vergeven, maar vergeten doen we niet zo snel.”

Volgens Simone weet Depp de inbreuk op zijn privéleven tactisch in zijn voordeel te draaien: "je hebt altijd een 'goodguy' en een 'badguy'. Het team van Depp is er tot nu toe heel succesvol in geweest om hem vriendelijk en menselijk te maken, terwijl Heard killer overkomt."

Een ding is zeker, beiden voelen de consequenties van de hele rechtszaak. "Het concept van iemand afkeuren en veroordelen bestaat natuurlijk al langer, maar sinds de MeToo-beweging is de term 'cancelen' daarbij meer gaan leven. De laatste tijd heeft dat nog meer een vlucht genomen. Sociale media spelen tegenwoordig een grote rol in hoelang iemand gecanceld wordt en hoe snel dat gebeurt."

Onderzoeker

Lees het volledige artikel op NU.nl.
Lees het volledige artikel op RTL Nieuws.