De Gabry Vanderveen prijs is een kroon op het werk van studenten en een eerbetoon aan Gabry

Vier criminologiestudenten met hun winnende poster en de Gabry Vanderveen prijs in handen

Donderdag 29 juni was het weer tijd voor het jaarlijkse symposium ter afsluiting van het bacheloronderzoek dat derdejaarsstudenten Criminologie hebben uitgevoerd. Een half jaar lang hebben studenten onderzoek gedaan naar een criminologisch vraagstuk. Tijdens het afstudeersymposium presenteerden de studenten hun bevindingen en aanbevelingen aan medewerkers van de gemeente Rotterdam. Het groepje dat haar bevindingen visueel het sterkste wist over te brengen aan de hand van een posterpresentatie ging naar huis met de Gabry Vanderveen prijs: een prijs die dit jaar in het leven is geroepen om Gabry Vanderveen in haar werk en als persoon te herinneren.

De criminologiestudenten deden gedurende een half jaar onderzoek naar een onderwerp uit het Rotterdamse veiligheidsbeleid, zoals seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven of slachtofferschap van sociale media-fraude. Eén van de onderzoeksbureaus heeft onderzoek gedaan naar de beeldvorming over vluchtelingen met diverse nationaliteiten. Deze studenten hebben enerzijds onderzocht welk beeld Rotterdammers over deze vluchtelingen hebben en anderzijds wat de ervaringen van deze vluchtelingen met de stad Rotterdam zijn. De presentatie van dit onderzoek ‘De brug van zij naar wij’ werd verkozen tot beste posterpresentatie en werd dit jaar voor het eerst bekroond met de Gabry Vanderveen prijs.

Gabry Vanderveen prijs

“Het visueel vormgeven van onderzoeksresultaten sluit mooi aan bij de onderzoeksinteresses van onze geliefde Gabry Vanderveen”, vertelt de sectie Criminologie over de prijs. Om de warme en kleurrijke herinnering die Gabry heeft achtergelaten bij studenten en (oud-)collega’s levend te houden, hebben de sectie Criminologie en de studievereniging Criminologie In Actie besloten jaarlijks de Gabry Vanderveen prijs uit te reiken aan het onderzoeksbureau met de meest creatieve, enthousiasmerende en prikkelende poster: “Zo zal Gabry ieder jaar worden herdacht en kan al het moois dat zij de opleiding heeft gebracht ook aan volgende generaties studenten worden overgedragen.”