Onderzoekers van Erasmus School of Economics organiseerden op 24 en 25 april 2025, samen met collega’s van Universiteit van Amsterdam en VU Amsterdam, de 16e Tinbergen Institute Annual Conference: Morals, Purpose and Impact in Markets and Organisations. Doel van de conferentie was om economen samen te brengen die baanbrekend onderzoek doen naar hoe organisaties bijdragen aan de samenleving, los van het genereren van winst.
Sprekers van universiteiten en instellingen van over de hele wereld namen deel aan de conferentie, waaronder Bocconi University, London School of Economics en University of California. De organisatie lag in handen van Anne Boring, Dana Sisak en Arjan Non van Erasmus School of Economics, Theo Offerman van Universiteit van Amsterdam, en Christina Rott en Andreas Ziegler van VU Amsterdam.
Van winstmaximalisatie naar maatschappelijke impact
De conferentie richtte zich op de veranderende rol van organisaties, die zich steeds vaker niet alleen op winstmaximalisatie richten, maar ook op bredere maatschappelijke doelen. Tegelijkertijd werd besproken hoe competitieve marktomgevingen invloed hebben op morele opvattingen en zingeving van individuen. In het licht van urgente vraagstukken als klimaatverandering, ongelijkheid op de arbeidsmarkt en geopolitieke spanningen, zijn deze thema’s actueler dan ooit. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder meer hoe organisaties maatschappelijke impact en zingeving inzetten om waarde te creëren voor werknemers, consumenten en aandeelhouders, en hoe markten de moraal en motivatie van mensen beïnvloeden.
De kracht van gedeelde waarden en zingeving
Tijdens de presentaties werd duidelijk dat organisaties sterk verschillen in hun werkcultuur en waarden, en dat met name hoogopgeleide werknemers geneigd zijn om zich aan te sluiten bij organisaties die aansluiten bij hun persoonlijke overtuigingen. Onderzoek liet zien dat gedeelde waarden een krachtige motivatiebron kunnen zijn, terwijl zorgen over onder meer de behandeling van werknemers en beloning van bestuurders eveneens van invloed zijn op betrokkenheid.
In bredere zin benadrukte de conferentie hoe factoren op de werkvloer — zoals werkkwaliteit, welzijn en zingeving — niet alleen bepalend zijn voor de prestaties van een organisatie, maar ook voor hoe werknemers rechtvaardigheid ervaren. In een steeds complexere economische omgeving is inzicht in deze dynamieken onmisbaar voor organisaties die maatschappelijke en economische uitdagingen willen aangaan.
- Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.