College van Bestuur blij met aangekondigde versoepelingen

Campus Woudestein
Studenten achter laptops in collegezaal

"Het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam is blij met de aangekondigde versoepelingen voor het hoger onderwijs. Na een lange periode van online onderwijs zal het nieuwe collegejaar, als de cijfers het toelaten, uit veel meer fysieke onderwijsactiviteiten bestaan. Dit vinden we buitengewoon goed nieuws.

We doen er alles aan om de nieuwe mogelijkheden vanaf 30 augustus volledig te benutten.

Zo kan vanaf de start van het collegejaar de 1,5 meter maatregel losgelaten worden. Dit biedt perspectief voor het aanbieden van fysiek onderwijs. Toch zal er nog sprake zijn van een aantal restricties. Bijvoorbeeld: bij verplaatsing zal er in de gangen en in gebouwen een mondkapje gedragen worden; zittend in een onderwijsruimte geldt dit niet.

In de persconferentie is gesproken over een maximale groepsgrootte. Dit betekent dat alleen de hoorcolleges met meer dan 75 personen moeten worden aangepast. Dat betreft zo’n 15% van onze activiteiten. We gaan maandag met de faculteiten bespreken hoe ze deze activiteiten willen aanpassen. Met name voor de grotere opleidingen zal dit betekenen dat er voor hybride oplossingen gekozen moet worden.

We hebben met elkaar de verantwoordelijkheid om goed met deze versoepelingen om te gaan. We vragen iedereen die nog niet gevaccineerd is, dit goed te overwegen. Zie ook informatie van de VSNU hierover. Laat je goed voorlichten over het belang van vaccinaties. Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe waarschijnlijker het is dat we zonder enige beperkingen weer fysiek onderwijs kunnen gaan èn blijven geven. En dat ook onze andere activiteiten gewoon kunnen doorgaan. We adviseren studenten en medewerkers zichzelf te testen bij klachten bij een GGD-testlocatie en twee keer per week middels een thuistest. Via www.zelftestonderwijs.nl kun je zelftesten aanvragen. Uiteraard blijven ook de basis hygiëneregels gelden. We kunnen allemaal bijdragen aan de mogelijkheden voor fysiek onderwijs.”

Updates en veelgestelde vragen omtrent corona
Informatie voor studenten, studiekiezers en medewerkers