Brede Welvaart Conferentie

Image credits: Sander van Wettum, 2023 (for Erasmus University Rotterdam)

Op 31 oktober organiseerde Erasmus Universiteit Rotterdam haar eerste conferentie over brede welvaart. Het was een inspirerende dag waarop meer dan 120 deelnemers uit verschillende sectoren, waaronder overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen, bijeenkwamen om te discussiëren over het bevorderen van een eerlijke verdeling van welvaart, zowel nu als in de toekomst.

"Maak het tastbaar"

Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur van de universiteit, opende het evenement met een toespraak waarin hij benadrukte hoe urgent het is om het abstracte concept van ‘brede welvaart’ tastbaarder te maken. Hij werd gevolgd door de Italiaanse econoom Alessio Terzi van de Europese Commissie en Sander Schimmelpenninck, die ook de dag modereerde. Alessio Terzi presenteerde zijn recente boek "Growth for good", waarin hij bespreekt hoe we het kapitalisme kunnen inzetten in de strijd tegen de klimaatcrisis en laat zien hoe we goede banen en een betere, groenere, gezondere wereld kunnen creëren. Sander Schimmelpenninck introduceerde vervolgens zijn boek "Sander en de brug" en zijn vijf ideeën om Nederland meer gelijk en inclusief te maken.

Duik in de diverse onderwerpen verbonden aan brede welvaart

Na de bijdrage van Sander splitste het publiek zich op om verschillende workshops te volgen binnen de hoofdthema's van het evenement: inclusieve en duurzame steden, inclusief ondernemen en inclusieve gezondheid.

Tekening van verschillende poppetjes die overleggen in verschillende groepen.
Govert van der Heijden

Tijdens de workshops over inclusieve bedrijven onder leiding van onderzoekers Kees Krul, Alice Bouwman-de Groot, Saskia Ruijsink, Maartje Bos en Ollie Bream McIntosh werd de veranderende benadering van ondernemerschap besproken, met de nadruk op de verschuiving van winstmaximalisatie naar een meer belanghebbende aanpak, evenals het overwegen van planetaire grenzen bij het bespreken van economische groei. Ze benadrukten allemaal de rol van de overheid bij het ondersteunen van bedrijven om bij te dragen aan brede welvaart.

Govert van der Heijden

In de parallelle sessie over inclusieve en duurzame steden presenteerde Yogi Hendlin zijn werk over energiearmoede in Rotterdam, met aanbevelingen voor degenen die het zwaarst getroffen zijn door dit probleem, waarbij niet alleen hun financiële situatie, maar ook hun gezondheid wordt verbeterd. Zijn workshop werd gevolgd door Dominika Teigiserova en haar onderzoek naar inclusieve parken en hoe ze meer bieden aan de stad dan alleen een groene long.

Govert van der Heijden

Binnen het thema inclusieve gezondheid gaf Annabel Vreeker een workshop over haar onderzoek naar digitale geestelijke gezondheid en de effectiviteit ervan bij jongere generaties. Lili Kokai en Famke Molenberg deelden daarna de ervaringen die zij hebben opgedaan bin hun werk samen met de Stichting Lezen en Schrijven om het belang van geletterdheid in de gezondheidszorg te benadrukken en de moeilijkheden die laaggeletterdheid  met zich meebrengt voor zorgverleners in Nederland.

Paneldicussie: Moedig ondernemerschap, welvaart en geluk

Maar hoe ziet moedig ondernemerschap eruit? Wat is de relatie tussen welvaart en geluk? En hoe kunnen individuen het verschil maken binnen een grote organisatie? Deze en meer vragen werden besproken tijdens de paneldiscussie tussen Lenneke Degenaar, Jacqueline van den Ende, Eppo Bruins en Carolien van Wersch. Hun discussie werd gemodereerd door Sander Schimmelpenninck, die diverse ideeën samenvatte in de vraag: "Kan het concept van inclusieve welvaart mensen aanmoedigen om genoegen te nemen met minder?"

Inspirerende conclusie: Een oproep tot actie voor brede welvaart

De dag eindigde met een gevoel van inspiratie en de dringende behoefte aan verdere actie. Het evenement vraagt om een vervolg met meer diepgaande discussies en concrete stappen om brede welvaart te bevorderen, waarbij deelnemers uit verschillende achtergronden samenkomen met een gemeenschappelijk doel voor ogen: een eerlijkere en duurzamere welvaart voor alle generaties. De discussies die zijn gevoerd tijdens deze bijeenkomst zullen naar verwachting blijven hangen in de gedachten van de deelnemers en hopelijk bijdragen op de wereld van vandaag en morgen.

Brede Welvaart Conferentie 2023

Sander van Wettum, 2023 (for Erasmus University Rotterdam)

'We hebben welvaart te lang door een economische bril bekeken' - Interview met Sander Schimmelpenninck en Martin de Jong