Bekijk onze online expo 'Invitation to the Voyage'

Een jonge studente loopt met haar rug naar de kamera de trap in de Leeskabinet nis op, richting hoge en goedgevulde boekenkasten.

Bekijk vanaf nu onze online tentoonstelling Invitation to the Voyage: illustrated books from around 1900 as tourist souvenirs. Met prachtige geïllustreerde boeken uit de collectie van het Rotterdamsch Leeskabinet en de Universiteitsbibliotheek, van art nouveau boekomslagen tot een bijzonder handgemaakt reisgidsje.

Reizigers hadden eind 19e, begin 20ste eeuw zelf nog geen camera om hun nek hangen, en kochten daarom vaak reisboeken over hun bestemming om als souvenir mee naar huis te nemen. Tijdens de Covid-19 pandemie werd er veel gereflecteerd op ons reisgedrag als luxe die we soms voor lief namen, en als gewoonte met schadelijke gevolgen voor onze planeet. Gelukkig is een reis voor de boekenliefhebber altijd binnen handbereik.

Deze tentoonstelling is ook te zien in de vitrines van de Universiteitsbibliotheek, naast de open collectie van het Rotterdamsch Leeskabinet op de begane grond.

Vragen of opmerkingen? Mail naar leeskabinet@eur.nl.