“Arbeidsmarkt in het Westen staat op een keerpunt”

Op donderdag 29 augustus, tijdens de Schumpeter-lezing op het congres van de European Economic Association en Econometric Society, betoogde arbeidseconoom David Autor (Massachusetts Institute of Technology) dat de opkomst van kunstmatige intelligentie en vergrijzing de verschillen tussen de hoogopgeleide elite en de rest zullen verkleinen.

David Autor verwierf bekendheid met onderzoek naar de tweedeling op de arbeidsmarkt. Zijn werk toonde aan hoe automatisering en globalisering de welvaart verhoogden, maar er ook voor zorgden dat veel banen in de middenklasse verdwenen. Hoogopgeleide mensen profiteerden, terwijl meer mensen aan de onderkant in slechte contracten terechtkwamen.

“De arbeidsmarkt in het Westen staat op een keerpunt,” aldus Autor. “De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en vergrijzing zullen de verschillen tussen de hoogopgeleide elite en de rest verkleinen.”

“AI zal meer hoogopgeleiden vervangen dan lager opgeleiden”

De centrale vraag in Autor's lezing in Rotterdam was of AI menselijke expertise overbodig maakt of versterkt. Hij denkt dat beide zullen gebeuren en stelt dat de arbeidsmarkt nu een kant op gaat met een grote behoefte aan gezonde jonge werknemers. Volgens Autor is de instroom van hoogopgeleiden afgevlakt en is het goed mogelijk dat AI meer hoogopgeleiden zal vervangen dan laagopgeleiden. Fysiek werk zal weer relatief belangrijker worden: bouw, gezondheidszorg, loodgieters, enz. Een combinatie van technologische veranderingen en vergrijzing zal ervoor zorgen dat andere expertise schaars wordt op de arbeidsmarkt, aldus Autor.

In een interview met de Telegraaf op zaterdag 31 augustus zegt Autor dat hij zowel optimistischer als pessimistischer is dan de meeste mensen als het gaat om AI: 'Aan de pessimistische kant denk ik dat er mensen zijn die hun baan zullen verliezen en dat zal pijnlijk zijn. Dat kan vrij snel gebeuren en daar moet je je ogen niet voor sluiten. Maar ik behoor niet tot die mensen die denken dat AI ons werk volledig zal overnemen. Ik denk dat AI vooral een hulpmiddel is om beslissingen te nemen. We moeten AI zo gebruiken dat het mensen helpt om beter werk te leveren.

Bekijk de Schumpeter-lezing door David Autor

Schumpeter Lecture by David Autor: Does automation replace experts or augment expertise? The answer is yes

Download het interview in de Telegraaf (31 augustus 2024) hierboven.

Download het interview in Het Financieele Dagblad (30 augustus 2024) hierboven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +316 53 641 846.