App helpt jongeren mentaal door de lockdown

Een app helpt jongeren in de coronacrisis om beter om te gaan met somberheid en tegenslag. Spelenderwijs krijgen de deelnemers manieren aangereikt om zo hun mentale weerbaarheid te vergroten. De app is ontwikkeld door Manon Hillegers, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie aan het Erasmus MC-Sophia, in samenwerking met onder meer Tilburg University en gemeente Rotterdam.

Een steuntje in de rug voor thuiszittende jongeren tijdens de coronacrisis, dat is het doel van Grow It! Zes weken spelen jongeren de game, die beschikbaar is als app. Elke dag ontvangen ze op vijf willekeurige momenten een korte vragenlijst met vragen over hun slaap, beweging, emoties, copingstrategieën, sociaal gedrag, eenzaamheid en stress. Ook doen ze mee aan opdrachten, zogeheten challenges. Bijvoorbeeld: bak of kook iets lekkers voor je buren, vertel je vriendin wat je leuk aan haar vindt of maak een foto van een levende kip. 

App werkt als dagboek

De opdrachten helpen de jongeren gevoelens te delen of een activiteit te ontplooien. De app werkt tegelijkertijd als een soort dagboek. Volgens Hillegers is het cruciaal om jongeren al in een vroeg stadium te kunnen helpen. Jongeren die een ernstige stemmingsstoornis ontwikkelen hebben vaak op jonge leeftijd al milde klachten van angst, somberheid, ontregeling van emoties.

Direct inzicht of de game werkt

De deelnemers doen anoniem mee en kiezen de naam van een dier als nickname. De onderzoekers krijgen informatie over hoe het met de jongeren gaat, de jongeren komen steeds verder in het spel en kunnen dure oortjes winnen. De app ging live in mei, de onderzoekers analyseren nu 30.000 vragenlijsten van 925 jongeren tussen de 12 en 25 jaar, met informatie over hoe ze zich voelen en hoe ze omgaan met stress.  Hillegers: “Wat het uniek maakt, is dat we niet alleen maar meten. We kijken ook of de game helpt, of de jongeren daadwerkelijk minder last krijgen van stress.”

Aansluiten bij belevingswereld tieners

Het idee om jongeren met een telefoon te laten delen hoe het met en gaat liep de hoogleraar al langer mee rond. Zelf heeft Hillegers drie tieners thuis en zo werd het idee concreet: „Elke dag zie ik ze uren op hun telefoon zitten, Whatsapp, Snapchat en nu Tiktok. Ze dagen elkaar uit om leuke filmpjes te posten. Toen dacht ik: zó bereik ik ze dus. Ik moet een app maken die aansluit bij hun belevingswereld.” Opdrachten met een schriftje, zoals in klassieke cognitieve gedragstherapie, spreken jongeren minder aan, zegt ze in NRC. „Zeker niet als ze nog geen duidelijke klachten hebben. Vragenlijsten invullen vinden ze saai.”

Realitycheck: hoe gaat het nou echt?

Door het spel leerde ik stil te staan bij hoe ik me voel”, zegt Emma van Ballegooijen (16) uit Rotterdam in NRC. Normaal gaat de dag gewoon voorbij, vertelt ze. Ze voelde zich goed tijdens haar bijbaan in de snackbar of als ze met school bezig was, maar er waren ook dagen dat ze moe was en geen zin had om dingen te ondernemen. Dankzij de app had ze vijf keer per dag “een realitycheck: hallo, hoe gaat het nu echt?”.

Lees meer over de App op Amazing Erasmus MC

Voor meer ervaringen zoals die van Emma, kijk op NRC.nl

Meer informatie

Profiel Prof dr. Manon Hillegers

Gerelateerde content
Door het wegvallen van school, en daarmee ook het grootste deel van de sociale interactie, zagen veel ouders hun kind somber worden. 
Foto van Manon Hillegers

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen