Annelien Bredenoord: “Het is essentieel dat je zoveel mogelijk verschillende mensen op je instelling hebt rondlopen”

Campus Woudestein
Annelien Bredenoord kijkt in de camera.
Geisje van der Linden

Annelien Bredenoord, rector magnificus en aankomend voorzitter van het College van Bestuur van onze universiteit, was te gast in NPO radioprogramma Spraakmakers. Ook staat ze deze week in FD Persoonlijk. In beide interviews spreekt ze over het belang van diversiteit op de universiteit als voorwaarde om maatschappelijke problemen op te lossen.

Relevant blijven als universiteit

In Spraakmakers legt Annelien Bredenoord, rector magnificus en per 1 september voorzitter van het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam, uit dat universiteiten in tijden van aankomende bezuinigingen nóg harder hun best moeten doen om te zorgen dat ze relevant blijven. Daarvoor is het essentieel dat je zo veel mogelijk verschillende mensen op je instelling hebt rondlopen, stelt ze.

Bredenoord: “Juist bij wetenschap gaat het erom dat je zo dichtbij mogelijk bij de waarheid of interpretaties daarvan kan komen, en dat je daar met elkaar over in discussie kan zijn”, zegt ze in de uitzending. “Als je allemaal hetzelfde denkt en dezelfde achtergrond hebt, is de kans dat dat gaat schuren en knetteren kleiner. Uiteindelijk gaat het er bij een impactuniversiteit als die van ons om dat je kennis kunt genereren waar de maatschappij beter van wordt.”

Diversiteit en inclusie moet volgens Bredenoord in verschillende facetten in de organisatie zitten en door de top gedragen en gesteund worden. Van HR tot aan onderzoek en onderwijs. “Alleen dan kan het een succes worden.”

Diverser en inclusiever

In 2021, werd Bredenoord op haar 42ste de eerste vrouwelijke rector van Erasmus Universiteit Rotterdam. Bredenoord zag destijds in haar nieuwe rol als rector de belangrijke taak om het percentage vrouwelijke hoogleraren te laten stijgen van 12 naar 25 procent. “In 2023, twee jaar eerder dan gepland, hebben we die 25 procent gehaald”, vertelt ze in het FD.

Op de vraag of Bredenoord in positieve discriminatie gelooft, antwoordt ze: “Absoluut. En nu gaan we ervoor zorgen dat ons hooglerarenbestand ook op andere gebieden diverser wordt: etnisch, cultureel, internationaal, seksuele oriëntatie, noem maar op.”

Voorheen werd er vooral gekeken naar de hoeveelheid publicaties in gezaghebbende wetenschappelijke tijdschriften iemand had voordat diegene hoogleraar kon worden. Daar moeten we van af stappen, vindt Bredenoord. “Het doel is dat je met jouw wetenschappelijke kennis de maatschappij verder brengt. Dat kan ook op een andere manier: in een beleidsstuk, op radio of tv, bij een hoorzitting in het parlement. We moeten erkennen dat er meer carrièrepaden zijn richting universitair hoofddocent en hoogleraar.”

Luister het gesprek met Bredenoord en Semiha Denktaş bij Spraakmakers hier terug. En lees het volledige interview in het Financieele Dagblad.

Annelien Bredenoord is met ingang van 1 september 2024 benoemd als voorzitter van het College van Bestuur. Bekijk Bredenoords profiel

Lees hier wat Erasmus Universiteit Rotterdam doet aan diversiteit en inclusie met het IDEA Center