Anne Gielen benoemd tot academic partner bij het Centraal Planbureau

Anne Gielen smiling at the camera with a closed smile

Anne Gielen, hoogleraar Arbeidseconomie en Beleid aan Erasmus School of Economics, is per 1 oktober 2024 benoemd tot academic partner van de sector Arbeid en Kennis van het Centraal Planbureau (CPB).

Als academisch partner gaat Anne Gielen met wetenschappelijk onderzoek bijdragen aan het CPB-programma Arbeid. CPB profiteert van dit partnerschap omdat het de wetenschappelijke nauwkeurigheid van CPB-onderzoek versterkt en ervoor zorgt dat hun beleidsaanbevelingen gebaseerd zijn op robuuste academische inzichten, wat helpt bij het vormgeven van economisch beleid in Nederland.

Onderzoek naar arbeidsmarktvraagstukken en sociaal beleid

Anne Gielen is hoogleraar Arbeidseconomie en Beleid aan Erasmus School of Economics. Haar onderzoek wordt gekenmerkt door een unieke combinatie van het aanpakken van de grote levensvragen, die zeer politiek relevant en empirisch overtuigend zijn. Gielen is vooral bekend om haar onderzoek naar arbeidsmarktvraagstukken en sociaal beleid. Haar werk richt zich op de effecten van werkloosheid, de dynamiek van de arbeidsmarkt, en de invloed van beleid op arbeidsparticipatie, vooral onder kwetsbare groepen zoals langdurig werklozen, laaggeschoolden en migranten.

Wetenschappelijke artikelen van haar hand zijn gepubliceerd in verschillende gerenommeerde tijdschriften (bijv. The American Economic Journal – Economic Policy, The American Economic Journal – Applied Economics, Journal of Human Resources en Journal of Health Economics).

Professor

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53641 846.