Angelique Berg benoemd tot Lid Raad van Toezicht Erasmus Universiteit Rotterdam

Standbeeld van Erasmus op campus Woudestein.
Portretfoto van Raad van Toezicht-lid Angelique Berg
Ann-Sophie Falter

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft drs. Angelique Berg benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Berg is benoemd per 1 juni 2024 tot en met 31 mei 2028. Zij zal zich binnen de Raad van Toezicht (RvT) inzetten als lid van de auditcommissie.

Berg studeerde bestuurskunde aan de EUR en vervulde daarna verschillende rollen als adviseur en directeur bij onder andere het Ministerie van VWS, Ministerie van Financiën en het ministerie van VROM. Op dit moment is zij directeur-generaal bij het Centraal Bureau voor de Statistiek.

"Ik ben enorm blij met mijn benoeming in de Raad van Toezicht van de Erasmus Universiteit. 31 jaar geleden ben ik zelf afgestudeerd aan de Erasmus, ik denk aan die tijd met ontzettend veel plezier terug. De wetenschap dat er in die ruim 30 jaar enorm veel is veranderd, maakt de benoeming uitdagend. Ik zie uit naar de samenwerking met mijn collega’s in de Raad van Toezicht en met het College van Bestuur", aldus Berg.

"Met Angelique Berg hebben we een uitstekende toezichthouder gevonden die haar expertise zal inzetten als lid van de auditcommissie. We zien de samenwerking met Angelique met vol vertrouwen tegemoet", aldus Jaap Winter, voorzitter Raad van Toezicht EUR.

Jaap Winter en Ellen Giebels herbenoemd

Prof.dr. Jaap Winter is door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor een tweede periode van vier jaar benoemd als voorzitter van de Raad van Toezicht van Erasmus Universiteit Rotterdam. De herbenoeming ging in op 1 juni 2024. Winter is partner bij Phyleon Governance&Leadership en hoogleraar Corporate Law, Governance and Behaviour aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De RvT houdt toezicht op de uitvoering van werkzaamheden en de uitoefening van bevoegdheden door het College van Bestuur en staat dit College met raad terzijde. De Raad is onder andere belast met het goedkeuren van het bestuurs- en beheersreglement, de begroting, de jaarrekening, het bestuursverslag en het instellingsplan. De leden van de Raad van Toezicht worden voor een periode van vier jaar door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap benoemd.

Ook is prof.dr. Ellen Giebels als lid van de Raad van Toezicht herbenoemd per 1 juni 2024, voor een tweede periode van vier jaar. Giebels, hoogleraar Sociale Psychologie van Conflict en Veiligheid aan Universiteit Twente, bekleedt binnen de Raad van Toezicht de functie van vicevoorzitter RvT en voorzitter kwaliteitcommissie. Deze commissie ziet toe op de kwaliteitszorg onderwijs en onderzoek binnen onze instelling. Zij speelt een belangrijke rol bij de Instellingsaccreditatie en monitort onder andere de wetenschappelijke integriteit. Professor Giebels geniet in het bijzonder het vertrouwen van de Universiteitsraad.