Alumnibijeenkomst van de post-masteropleiding Data Science & Business Analytics groot succes

Op vrijdag 14 oktober kwamen een kleine 100 alumni van de postmasteropleiding Data Science & Business Analytics (DSBA) en alumni van de Executive Programmes bijeen in de Forumzaal op campus Woudestein. Naast gelegenheid om elkaar weer eens te zien en te spreken, genoten de aanwezigen van enkele inspirerende voordrachten.

Relatie tussen algoritmes en mensen

Eén van de docenten van de opleiding is Philip Hans Franses, hoogleraar toegepaste econometrie aan Erasmus School of Economics. In zijn voordracht gaf hij een overzicht van de (soms moeizame, maar altijd interessante) relatie tussen algoritmes en mensen. Daarna kregen twee alumni uitgebreid het woord om te vertellen hoe het hun is vergaan na de succesvolle afronding van de soms best pittige, maar zeer zinvolle en leerzame opleiding. Zo vertelde Jadé Dieteren over haar ervaring als data scientist bij Amazon en vertelde Pieter Vreeburg over zijn werk bij de DCMR Rijnmond.

Data Science & Business Analytics

De DSBA-opleiding wordt al vele jaren aangeboden door Erasmus Quantitative Intelligence (EQI), onderdeel van Erasmus Universiteit Rotterdam en verbonden met het Econometrisch Instituut van Erasmus School of Economics. De kennis die EQI biedt is gebaseerd op meer dan 60 jaar aan wetenschappelijk onderzoek op het gebied van econometrie, data science en business analytics.

De postmasteropleiding is het toonaangevende programma voor data scientists die tot de top in hun veld willen behoren. Deelnemers aan deze opleiding worden in één jaar opgeleid tot een expert op het gebied van het inzetten van geavanceerde (data-)analysemethoden, het halen van inzichten uit big data, en het toepassen van kunstmatige intelligentie voor bedrijfs- en organisatievraagstukken. Hands-on werken met state-of-the-art software en het aansluiten bij het eigen werkveld staat binnen de opleiding centraal.

Alumni van deze opleiding zijn in staat bedrijfskansen te identificeren voor de inzet van data science, zelfstandig een data science-project uit te voeren en zorg te dragen voor adoptie van data science oplossingen. Kristiaan Glorie, directeur van Erasmus Quantitative Intelligence, kijkt met veel plezier terug op deze eerste alumni bijeenkomst en kondigde vlak voor de borrel aan een bijeenkomst als deze nog veel frequenter te willen gaan organiseren.