AI-wise: A learning module for responsible use of AI in academic writing

CLI Fellowship van Bjorn de Koning
Bjorn de Koning

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Bjorn de Koning (ESSB) waarin hij een leermodule genaamd 'AI-wise' voor academisch schrijven ontwikkelt en evalueert.

Het doel van dit project is om bij te dragen aan een verantwoord gebruik van generatieve AI (GenAI) in het onderwijs, een nieuwe vaardigheid die expliciet aan studenten moet worden aangeleerd om op te nemen in hun academische vaardighedenrepertoire. Ze richten zich specifiek op de ontwikkeling en evaluatie van de leermodule ‘AI-wise’ voor academisch schrijven. AI-wise leert studenten om prompts te formuleren, AI-gegenereerde tekst kritisch te evalueren en AI-gegenereerde informatie nauwkeurig te verwerken in hun eigen schrijfopdracht. Ze onderzoeken de effectiviteit van de AI-wise module, de ervaringen van studenten en docenten en het gedrag van studenten, met behulp van zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden.

Onderzoeker