Studievereniging AEclipse ontvangt Nobelprijswinnaar Guido Imbens

Photo by Andrew Brodhead, Stanford University

Op donderdag 30 juni a.s. brengt Guido Imbens, Nobelprijswinnaar voor de Economie en alumnus van Erasmus School of Economics, op uitnodiging van de Rotterdamse studievereniging AEclipse een bezoek aan zijn alma mater. Imbens, hoogleraar toegepaste econometrie en economie aan Stanford University, behoort tot de meest vooraanstaande econometristen ter wereld.

Winnaar van de Nobelprijs voor de Economie

In 2021 werd Guido Imbens samen met David Card (University of California) en Joshua Angrist (Massachusetts Institute of Technology) onderscheiden met de Nobelprijs voor de Economie. Hij kreeg de prijs vanwege zijn 'methodologische bijdragen aan de analyse van oorzakelijke verbanden'. Imbens, die in 2017 als buitenlands lid toegevoegd werd aan de Koninklijke Akademie van Wetenschappen (KNAW), is geboren in Eindhoven en studeerde onder andere econometrie aan Erasmus School of Economics. Daarna zette hij zijn loopbaan voort in de Verenigde Staten. Imbens is de derde Nederlandse winnaar van de Nobelprijs voor de Economie. Jan Tinbergen won in 1969 als eerste, samen met de Noor Ragnar Frisch. In 1975 deelde Tjalling Koopmans hem met de Rus Leonid Kantorovitsj.

Effect van beleid op de economie

Guido Imbens is het meest bekend vanwege de door hem ontwikkelde methoden die het effect van beleid op de economie op een 'onbevooroordeelde manier' kunnen meten. Zo kan bijvoorbeeld gemeten worden in hoeverre het helpt om bepaalde arbeiders om te scholen. Imbens heeft ook onderzoek gedaan naar kunstmatige intelligentie en machine learning, waarbij hij heeft samengewerkt met onderzoekers van Facebook en Amazon.

Registratie om gastlezing bij te wonen

Op donderdag 30 juni van 15:00 tot 17:30 uur is collegezaal CB-01 in het Theil-gebouw het decor van Guido Imbens’ lezing en de aansluitende interactieve sessie.

Iedereen is welkom om dit evenement bij te wonen. Wel verzoeken wij u zich te registreren via het evenement.

Over studievereniging AEclipse

Sinds 1996 is AEclipse de studievereniging Erasmus School of Economics, voor Bachelor 3- en masterstudenten met een interesse in Algemene Economie. Gedurende het academisch jaar organiseert AEclipse tal van activiteiten. Voorbeelden zijn:

• Het International Research Project (waarbij een groep studenten een ontwikkelingsland bezoekt om onderzoek te doen)
  • De prestigieuze Nationale Economische Olympiade
  • Het Erasmus Thesis Project en gastcolleges en debatten over actuele onderwerpen.

Meer informatie over de studievereniging is beschikbaar op de AEclipse website.

De routebeschrijving en de bereikbaarheid van campus Woudestein.
Op deze plattegrond van de campus is collegezaal CB-01 geel gemarkeerd.

Vragen
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen, neem dan contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.